Originally intended as a prisoner transport, the Firespray-31 gained notoriety through association with some of the galaxy’s most fearsome pirates and bounty hunters, including the infamous Boba Fett. The Slave I™ Expansion Pack for X-Wing™ allows players to take advantage of the Firespray’s versatile armament and heavy armor plating, as well as a host of deadly new upgrades. Slave I comes with a detailed miniature, four pilot cards, twelve upgrades, and all requisite tokens. New rules and a new mission further expand your games of X-Wing!

This is not a complete game experience. A copy of the X-Wing Miniatures Game Core Set is required to play.

Slave 1 Expansion Pack till Star Wars X-Wing Miniatures Game
Slave 1 Expansion Pack till Star Wars X-Wing Miniatures Game

Då har det blivit dags att ta en närmare titt på en ny farkost från den andra vågen, och dagens offer är Slave 1 Expansion Pack till Star Wars X-Wing (1st edition). Medan kunskapen om Millennium Falcon sträcker sig långt utanför de inbitna Star Wars-fansen domäner, så är Slave 1 (eller Firesprey-31 som modellen egentligen heter), en mer obskyr farkost, som endast figurerar i ett par korta scener i filmen Rymdimperiet Slår Tillbaka (Star Wars V: The Empire Strikes Back, 1980). Men medan farkosten i sig kanske för en tämligen tynande tillvaro, annat än hos de inbitna Star Wars-fansen, så gäller det samma inte för farkostens pilot. Introducerad i den idag famösa, och hiskeliga, Star Wars Holiday Special (1978), gjorde prisjägaren Boba Fett sin debut i den nyligen nämnda filmen, och blev genast en favorit bland fansen. Vilket med tanke på att han knappt säger något, och endast figurerar obetydligt mer än farkosten, kan tyckas något underligt. Det blev väl inte heller bättre av att George Lucas, sin vana trogen att ta död på perfekt fungerande skurkar, avlivade honom i inledningen av filmens Jedins Återkomst (1983). Eller avlivade och avlivade, i Expanded Universe så lyckades Boba Fett till slut slå sig ut från sin fångenskap i Sarlaccen, och sedan fortsätta sin verksamhet.
Boba Fetts popularitet bland fansen, gjorde förmodligen att George Lucas införlivade karaktären i prequelfilmerna. Här är dock den framtida prisjägaren bara ett barn, och överlåter istället hans pappa Jango Fett fungera som antagonist till Anakin Skywalker och Obi Wan Kenobis jakt på vem som försöker mörda prinsessan Amidala. Det visar sig dock att Jango Fett inte bara är en prisjägare/lönnmördare, utan även använts för att skapa en klonarmé, som republiken, något motvilligt, använder i Klonkrigen. Men, nog om detta, och åter till recensionen av Slaven 1/Firesprey-31, och vad den kan tillföra till spelbordet.

Som vanligt så försöker jag använda mig av de engelska termerna i så stor utsträckning det går, och inte översätta dem till svenska. Den främsta orsaken till detta är att jag vill undvika mina hemsnickrade översättningar, och på så sätt undvika otydligheter om vilka egenskaper och uppgraderingar vi talar om.

Som vanligt kommer expansionen med modell, samt en uppsjö av kort och brickor.
Som vanligt kommer expansionen med modell, samt en uppsjö av kort och brickor.

Precis som Millennium Falcon Expansion Pack, så kommer Slave 1 Expansion Pack i en kartong modell större, och inte de mindre plastförpackningarna som vi vant oss se. Ena hälften av kartongen pryds av ett vackert omslagsmotiv av Slave 1/Firesprey-31, medan den andra delen består av en genomskinlig plastförpackning som låter den förmodade köparen ta en närmare titt på själva modellen. Inte helt olikt de tidigare modeller som Fantasy Flight Game producerat till spelet, så håller kvalitén på själva modellen och målningen högsta klass. Det är verkligen en fröjd för ögat att få placera Slave 1/Firesprey-31 på spelbordet, och se det tillsammans med alla andra ikoniska (och obskyra) farkoster från Star Wars-världen. Till skillnad Millennium Falcon, som känns lite vinglig, så känns denna modell mer stabil. Vilket till stora delar förmodligen förklaras med att det är en något mindre modell än den tusenåriga falken.

Storleken till trots, så räknas denna modell precis som Millenium Falcon som ett large ship. För att inte låta som en repig skiva, och göra detta inlägg oändligt lågt, då vi kommer ta en titt på lite nya regler, så hänvisar jag till recensionen av Millenium Falcon Expansion Pack för dig som önskar dig lära lite mer om large ships. Med detta är det så dags att sätta tänderna i de kort och brickor som medföljer expansionen.

Egenskaper för en Firesprey 31
Egenskaper för en Firesprey 31

Som vanligt innehåller denna expansion tre unika piloter, och en generisk. Till skillnad från Millenium Falcon, så är alla farkostens egenskaper lika för alla fyra piloter. En Firesprey-31 (som jag från och med nu kommer hänvisa farkosten till) har ett Attack Value på 3, Agility på två,sex Hull och fyra Shields. Dess Action Bar innehåller tre alternativ som piloten kan utföra i sin Action Round, nämligen Focus, Target Lock och Evade. Farkostens Modification Bar ger dig möjlighet att utrusta farkosten med en Cannon, en Bomb (vilken vi kommer återvända till),en Crew, en Missile samt en Modification och en eventuell Title. Som vanligt har de unika piloterna möjligheten att utrustas med en Elite Talent, något den generiska piloten saknar. Som synes är detta en farkost som inte bara förlitar sig på råstyrka, utan också är förhållandevis manöverdugligt. Något som otvivelaktigt visas av dess Maneuver Dial, som i många avseenden påminner om Millennium Falcons. En Firesprey-31 kan köra rakt fram och göra Banks i hastighet ett, vilka alla är gröna, har alla förflyttningar i hastighet två och tre (där rakt fram i hastighet två är grön), och rakt fram i hastighet samt K-turns i hastighet tre och fyra (vilka är röda). Som synes är det ont om förflyttningar som orsakar Stress, men att den är begränsad till fyra alternativ om den vill göra sig av med Stress. Vilken av Millennium Falcon och Firesprey-31:s Maneuver Dials som är bäst, är väl lite en fråga om tycke och smak, men för egen del så är Millennium Falcons något bättre.

Maneuver Card för Firesprey 31
Maneuver Card för Firesprey 31

Den åsikten förstärks delvis av att Millennium Falcon är utrustad med ett inbyggt kanontorn, vilket Firesprey-31 saknar. Den har dock möjlighet att skjuta antingen framåt, eller bakåt. Denna möjlighet är dock begränsad till dess Primary Weapon, men gör att Firesprey-31 inte är lika sårbar som övriga farkoster, men ändå kräver viss manövrering för att kunna beskjuta en fiende. Med detta så tänkte jag ta en närmare titt på de piloter som återfinns i expansionen, och som jag redan tidigare skrivit, så medföljer tre unika och en generisk pilot. Innan vi riktigt tar oss an piloterna, vill jag bara kasta in brasklappen att alla piloter är kopplade till Imperiet, då Scum & Villainy inte släppts än.

Boba Fett i Imperiets tjänst.
Boba Fett i Imperiets tjänst.

Först ut av piloterna är förstås ingen annan än Boba Fett, vilken vi kanske inte behöver orda allt för mycket om. Trots sin tämligen obetydliga medverkan i originalfilmerna (och senare i prequelfilmerna), så har karaktären fått en – kanske – oförtjänt kultstatus. Oavsett vad, så är Boba Fett en unik pilot, har en Pilot Skill på Åtta, kostar 39 poäng, har möjligheten att utrustas med en Elite Talent, samt har en förmåga som låter honom ”When you reveal a bank maneuver (Left Bank or Right Bank), you may rotate your dial to the other bank maneuver of the same speed.” Visst, det är absolut inget fel på hans förmåga, och med tanke på att Boba Fett förmodligen kommer förflyttas relativt sent under Maneuver Round, så har han möjlighet att kunna anpassa sin förflyttning efter motståndaren (om man nu valt att låta honom göra Banks). I synnerhet lär detta underlätta för Boba Fett att manövrera sin farkost så att han antingen kan använda den främre eller bakre skottlinjen. Men, det är inte heller en förmåga som riktigt väcker mitt intresse. Till skillnad från många andra unika piloter baserade på ikoniska karaktärer ur Star Wars-världen, där man någonstans försökt finna en cinematisk förmåga, känns denna osedvanligt intetsägande. Visst, den kostar den kostar sju poäng mindre än Han Solo, men det känns ändå lite väl kostsamt Näh…det får nog bli att vänta på Boba Fett som pilot för Scum & Villiany.

Även prisjägaren Kath Scarlet tjänstgör numera i Imperiet
Även prisjägaren Kath Scarlet tjänstgör numera i Imperiet

Expansionens andra pilot är Kath Scarlet, vilket är en karaktär hämtad från kortspelet Star Wars Galaxies Trading Card Game, och vilken livnärde sig som kapten för Binarypiraterna. Måste ärligt talat säga att jag inte hade hört talas om henne innan hon dök upp i Star Wars X-Wing Miniatures Game, men det är alltid trevligt med nya bekantskaper. Hur som helst, Kath Scarlet är en unik pilot, kostar 38 poäng, har en Pilot Skill på Åtta, kan vid sidan av de sedvanliga uppdateringarna, utrustas med en Elite Talent. Hennes förmåga gör att ”When attacking, the defender receives 1 stress token if he cancels at least 1 critical result”. Visst, Stress har blivit en allt viktigare aspekt i spelet, men Kaths förmåga väcker ändå inget större gehör från min sida. Visst, med lite tur kan den här förmågan försätta motståndaren i en knivig situation, men om den drabbade farkosten inte har några problem att bli av med Stress, vilket allt fler skepp får, så minskas effekten rejält av hennes förmåga. Känns som en väldigt dyr pilot, vars förmåga inte riktigt lever upp till dess kostnad. Precis som i fallet med Boba Fett, så känns det som att man inte kommer slita ut detta kort, utan istället invänta versionen i Scum & Villiany.

Den tredje och sista unika piloten är Krassis Trelix
Den tredje och sista unika piloten är Krassis Trelix

Den tredje och sista unika piloten i expansionen är Krassis Trelix, som även han är hämtad från världen som existerar utanför filmerna. I detta fallet nämns i förbifarten i novellen Hutt and Seek från antalogin Tales from the New Republic. Trelix livnärde sig som pilot och slavhandlare för Karazak Slave Cooperative. Hur som helst, han kostar 36 poäng, har en Pilot Skill på 5 poäng, och kan inte utrustas med en Elite Talent. Hans förmåga låter honom ”When attacking with a secondary weapon, you may reroll 1 attack die.” Sett till förmåga är kanske Krassis den utan tvekan bästa piloten, men det kommer också med en pris, att du måste utrusta din Firesprey-31 med ett Secondary Weapon. Med tanke på priset, som endast är tre poäng mindre än Boba Fett, hans Pilot Skill och avsaknad av Elite Talent, gör ändå att man kanske drar sig lite för att nyttja honom. Missförstå mig inte fel, det är en solid förmåga, att få möjligheten att slå om en tärning kan få stora konsekvenser, och kanske kan innebära skillnaden mellan vinst och förlust. Samtidigt så kommer detta till priset av att du måste utrusta honom med, minst ett, Secondary Weapon. Mycket poäng kan således landa på en pilot med endast Fem i Pilot Skill, med allt detta kan innebära.

Bounty Hunter är en generisk pilot
Bounty Hunter är en generisk pilot

Sist ut av piloterna är den generiska piloten Bounty Hunter, som kostar 33 poäng, har en Pilot Skill på tre, och som sagt saknar Elite Talent. Precis som tidigare generiska piloter så saknar Bounty Hunter någon egenskap, och istället får man en liten informationstext som förklarar att ”Originally intended as a prisoner transport, the Firespray patrol craft features a versatile weapons array and heavy armor plating.” Av de fyra piloter som medverkar i denna expansion, är kanske den generiske piloten den bästa. Underligt…

Med piloterna avklarade, så är det dags att vända blicken till de Upgrades som följer med i expansionen, och precis som i fallet med den tidigare expansionen, så är det en hel del godis som följer med i Slave 1 Expansion Pack. Med i expansionen som följer två Elite Upgrades, två Missiles Upgrades, två Cannon Upgrades, två Bomb Upgrades, två Crew Upgrades, en Title och en Modification Upgrade.

Expose är en Elite Upgrade
Expose

Först ut av dessa är Expose, vilket är en helt ny Elite Upgrade som gör sin debut i denna expansion. Expose kostar fyra poäng, och har en förmåga som låter dig ta en ”ACTION:  Until the end of the round, increase your primary weapon value by 1 and decrease your agility value by 1.” Vad ska man då säga om Expose, annat än den kanske är lite dyr, och har en något tveksam effekt. Visst, rätt använd kan den absolut tänkas bli en game changer, där du kan – mot minskad Agility – öka din Primary Weapon value med ett. Problemet är dock att det ska uppvägas mot dels kostnaden, och dels att du måste offra en Action för att aktivera detta kort. Eftersom detta är ett spel där slumpen inte ska underskattas, så finns givetvis risken att du inte träffar ditt mål, eller att du inte får tillräckligt många träffar som går igenom motståndarens försvarsslag, och att du nu lämnat dig öppen för ett motangrepp. Kanske mer av ett tematiskt kort i denna expansion, än riktigt användbart på en Firesprey-31, om än Boba Fett kanske är den pilot som har mest nytta av kortet, då denne kan ändra riktning på sin förflyttning och således se till att denne har optimala förhållanden, det vill säga att ingen kan skjuta på honom. Det finns dock andra piloter som verkligen kan dra rejäl nytta av detta kort, men de finns inte med i denna expansion.

Veteran Instincts
Veteran Instincts

Nästa kort i leken är Veteran Instincts, som vi redan sett i Millennium Falcon Expansion Pack. Veteran Instincts kostar en poäng, och gör att piloten som utrustas med denna Elite Talent, får möjligheten att ”Increase your pilot skill value by 2”. Inte så mycket att orda om egentligen, en bra Upgrade som kan göra att din pilot får möjlighet att skjuta först – eller väldigt tidigt – i Combat Phase.

Assault Missiles
Assault Missiles

Assault Missiles är den första av två Missiles som medföljer i expansionen, och vilken vi redan sett i Millennium Falcon Expansion Pack. Detta är en Upgrade som kostar fem poäng, har fyra i Attack Value, kan användas inom avstånd två till tre och ger dig en ”ATTACK (TARGET LOCK): Spend your target lock and discard this card to perform this attack. If this attack hits, each other ship at Range 1 of the defender suffers 1 damage.” En dyr Missile men, om motståndaren har tätt sammanpackade farkoster, som en TIE Swarm, kan det mycket väl vara ett bra alternativ. Annars är det en Upgrade man kan vara utan…

Homing Missiles
Homing Missiles

Här näst kommer Homing Missiles, vilken är en ny Upgrade. Homing Missiles kostar fem poäng, har fyra i Attack Value, kan endast användas på avstånd två till tre och ger dig en ”ATTACK (TARGET LOCK): Discard this card to perform this attack. The defender cannot spend evade tokens during this attack.” Priset och det faktum att den endast kan användas en gång, är otvivelaktigt dess stora nackdel (även om det senare problemet nu åtgärdats med nya Upgrades). Men om man nu blundar för detta, så är detta en otvivelaktigt mäktig Missile som kan ställa till med stora problem, speciellt för farkoster som t.ex. TIE Fighters eller TIE Interceptors, som använder Evade tokens för att försvåra för angriparen att träffa dem. Men som sagt, det ska vägas upp mot kostnaden.

Heavy Laser Cannon
Heavy Laser Cannon

Vi bjuds på ytterligare en ny Upgrade med nästa kort i form av Heavy Laser Canon. Denna Upgrade kostar sju poäng, har ett Attack Value på 4, kan användas inom avstånd två till tre. Dess förmåga låter en pilot med detta kort göra en ”ATTACK: Attack 1 ship. Immediately after rolling your attack dice, you must change all of your critical results to hit results.”Heavy Laser Canon är som synes ett en rätt dyr Upgrade, och vars effekt kanske inte riktigt är i paritet med kostnaden. Visst, det finns kombinationer som kan göra denna Canon riktigt läskig, men det finns klart mycket bättre Upgrades att kasta bort poäng på än Heavy Laser Canon.

Ion Cannon Turret
Ion Cannon Turret

Nästa Canon vi bjuds på är Ion Canon, vilket också är en ny Upgrade. Ion Canon kostar tre poäng, kan användas inom alla avstånd och har en förmåga som låter den göra en ”ATTACK: Attack 1 ship. If this attack hits, the defender suffers 1 damage and receives 1 ion token. Then cancel all dice results.” En Ioniseringsattack, vilken introduceras i Y-Wing Expansion Pack, är ett tämligen effektivt sätt att begränsa en fiendefarkosts manövringsmöjligheter. En ioniserad farkost, kan endast röra sig framåt i hastighet ett som sin förflyttning i Movement Phase. Den kan fortfarande skjuta, och använda sig av Target Lock och så vidare. Ion Canon är en hyfsad Upgrade, som inte är allt för dyr, och som ger dig en möjlighet att försätta ett fiendeskepp i en prekär situation, som du kan utnyttja. Samtidigt så kan jag finna reglerna om ioniserade rymdskepp som lite underliga, borde de inte också bli av med sin attack? Nåväl…

Medan Millennium Falcon Expansion Pack introducerade en hel del nyheter, så har Slave 1 Expansion Pack, hitintills varit förhållandevis fria från detta, fram till nu. För med Slave 1 Expansion Pack, så introduceras möjligheten att släppa bomber, minor och andra försåtsmineringar på spelbordet. Dessa kan användas för att spärra vägen, eller spränga fiendeskepp i luften (eller rymden rättare sagt). Till skillnad från de flesta attacker i detta spel, så kan dessa vapen påverka flera olika farkoster. Rätt placerad, kan en bomb, eller liknande föremål, skapa stora problem för din motståndare. Samtidigt så gäller det att tänka till rejält, då vapnet skadar alla farkoster inom sin räckvidd, oavsett vilken sida de befinner sig på. För att släppa en bomb, eller likvärdigt vapen, så placeras den antingen ut som en Action eller i samband med Movement Phase. Det skepp som ska placera ut bomben, placerar ut en rak hastighet ett manöverlinjal, och placerar den mellan taggarna på farkostens baksida (vissa farkoster och piloter har även möjlighet att placera bomberna framför sig) och placerar sedan ut den specificerade bomb (eller minbrickan). Bomberna exploderar i enlighet med texten på kortet, medan minorna ligger kvar tills någon rör vid brickan. Precis som många av de nya regler som successivt förs in i spelet, så är detta något som kräver viss erfarenhet att använda och kanske inte ett vapen för en färsk spelare att nyttja.

Proximity Mines
Proximity Mines

Den första av dessa nya vapen, som medföljer i denna expansion är Proximity Mines, vilken kostar tre poäng att lägga ut och kräver en ”ACTION: Discard this card to drop 1 proximity mine token. When a ship’s base or maneuver template overlaps this token, this token detonates.” När minan aktiveras, vilket sker när en farkost nuddar minbrickan, så tar den en tre tärningsskada och tar alla vanliga och kritiska träffar. Minor är ett kraftfullt vapen, som rätt placerade kan försvåra förflyttningen för din motståndare rejält, och Proxmity Mines är ett kraftfullt vapen i din arsenal. Som vanligt när det gäller många Secondary Weapons, så går den bara att använda en gång och det är förstås lite avskräckande. Ett annat problem är förstås att du själv kan drabbas av dess effekt, och att den kanske bara ligger på spelbordet under hela spelet utan att ha aktiverats. Men som sagt, rätt använd, kan detta otvivelaktigt vara ett kraftfullt vapen till ett hyfsat pris.

Seismic Charge
Seismic Charge

Den andra Bomb Upgrade vi bjuds på i denna expansion är Seismic Charges. Denna bomb kostar två poäng att införskaffa, och har en förmåga som lyder ”When you reveal your maneuver dial, you may discard this card to drop 1 seismic charge token. This token detonates at the end of the Activation phase.” När Seismic Charge exploderar i slutet av Activation Phase, så får alla inom räckvidd ett från bombbrickan, en Damage. Eftersom detta inte räknas som en Attack, kan skadan inte undvikas med Evade eller Agility. Den kan dock blockas av en Shield. Inte den bästa bomben som finns i spelet, speciellt som den endast delar ut ett i skada (som visserligen inte går att undvika lika lätt). Men mot farkoster med bara en Shield, eller ett som saknar Shields överhuvudtaget, kan den otvivelaktigt göra en del skada. Speciellt om farkosterna, som i fallet med TIE Swarms, är tätt sammanpackade och där bomben således kan skada fler än en farkost. Men annars är nog detta en Upgrade du kan klara dig utan.

Gunner
Gunner

Nu har vi kommit fram till ytterligare en kategori Upgrades som introducerades i Millennium Falcon Expansion Pack, nämligen Crews. Precis som Millennium Falcon, har Firesprey-31 möjligheten att utrustas med Crews, och detta är otvivelaktigt en intressant Upgrades. Men eftersom Firesprey-31 för tillfället återfinns inom ramarna för Imperiet, så får vi tyvärr vänta på några unika karaktärer från Scum & Villiany i denna expansion. Men, en av dessa generiska Crews som finns i denna expansion, går inte av för hackor, så för tillfället saknas de inte. Först ut av dessa två Crews som finns med i denna expansion, är Gunner. Detta är en Crew som kostar fem poäng, vars förmåga är att ”After you perform an attack that does not hit, you may immediately perform a primary weapon attack. You cannot perform another attack this round.” Visst, fem poäng är en hel del poäng, men det är utan tvekan en av de allra bästa Crews som finns. Notera att denna Upgrade kan kickas igång av att motståndaren negerar alla dina träffar, och gör att din motståndare kan tänkas behöva tänka sig för om denne vågar använda sina eventuella Evades för att blocka din attack. Det är också värt att notera att Gunners förmåga inte är begränsat till en farkost, utan att du kan angripa en helt annan farkost med denna Upgrade. Med tanke på denna Upgrades potenatial, så är det kanske inte så underligt att det är en av de få tidiga Upgrades som fortfarande finner en hel del användning än idag.

Mercenary Copilot
Mercenary Copilot

Expansionens andra Crew är Mercenary Copilot, vilken kostar två poäng och har en förmåga som ”When attacking at Range 3, you may change 1 of your hit results to a critical result”. Medan Gunner otvivelaktigt känns som en nästan måste, så är det väl ett lite större frågetecken runt Mercenary Copilot. Jag är inte riktigt övertygade om storheten i möjligheterna att få ersätta en vanlig Hit med en Critical. Visst, är målet för en attack en farkost utan Shields, så kan det absolut vara värt det, men annars är det lite bortkastat. Det väl inte heller direkt oproblematiskt att beskjuta mål på avstånd tre, då dessa får en extra Agility. Medan Gunner otvivelaktigt ökar dina chanser att faktiskt träffa ditt mål, så känns Mercenary Copilots effekt, lite mer slumpartat.

Stealth Device
Stealth Device

Den näst sista kategorin Upgrades, är även den ny för den andra vågen och kallas för Modification. Som namnet antyder, så handlar det alltså om modifikationer av farkoster, som gjorts av piloterna för att förbättra farkosten. Detta är en Upgrade som saknar ikon på Upgrade Bar, men som alla – om man uppfyller eventuella krav på kortet – piloter kan utrustas med. Med i denna expansion följer två exemplar av Stealth Device, vilket är ny Modification.Stealth Device kostar tre poäng, och som tillåter dig att ” Increase your agility value by 1. If you are hit by an attack, discard this card.” En habil Upgrade, speciellt om den placeras på en farkost med hög Agility, som till exempel en TIE Fighter, men som också fungerar perfekt på en Firesprey-31. Speciellt med tanke på att det gör att farkosten blir lika svår att träffa som en TIE-Fighter, vilket med tanke på att vi talar om ett Large Ship, en stor grej. Ska man säga något negativt, är det väl att man tvingas plocka bort kortet om man skulle råka bli träffad av en attack. Det följer med två Stealth Device i denna expansion, och med tanke på att Firesprey-31 är medlem av Imperiet i denna expansion, är tänkt att ge Imperiespelare tillgång till denna Upgrade.

Slave 1
Slave 1

Även det sista Upgrade-kortet i denna expansion är ny för denna våg, och är i form av en Title. Detta är ofta unika kort, som anspelar på någon form av ikonisk farkost i Star Wars, och som på något sätt skiljer sig från de vanliga modellerna av dessa rymdskepp. Med i denna expansion så får vi Slave 1, vilket är en unik Title som är gratis och vars korttext låter som följande – ”FIRESPRAY-31 ONLY. TITLE. Your upgrade bar gains the Torpedoes upgrade icon.” Om nu någon, mot all förmodan, råkat missa det, så är Slave 1 namnet på Boba Fetts Firesprey-31, i vilken han transporterar den nedfrysta Han Solo från Bespin till Jabba the Hutts palats på Tatooine. Farkosten figurerar kanske som max ett par sekunder i filmen Rymdimperiet Slår Tillbaka, men blev som sagt ikonisk bland fansen. Själv sitter jag på en version från back-in-the-days i ett vitrinskåp. Men, nog om det. Gratis är som de alltid säger gott, men i det här fallet känns det faktiskt lite trist. De flesta Titles brukar vanligtvis anspela på något unikt med farkosten i fråga, och vilken skänker någon form av fördel till spelaren. Visst, att få en ny Upgrade som normalt sett inte återfinns på Upgrade Bar, borde väl vara bra. Men, möjligheten att utrusta den med en Torpedo, känns väl lite så där måste jag erkänna. Speciellt när man betänker att expansionen inte innehåller någon Torpedo, endast Missiles. Lite underligt kan tyckas.
Med i expansionen följer även de sedvanliga Tokens, som Shield, Focus, Evade Tokens och så vidare. Precis som i fallet med Millennium Falcon Expansion Pack, så medföljer även ett litet regelhäfte, där nya regler presenteras, samt en bunt med kort med de nya reglerna enkelt förklarat. Häftet innehåller även Mission 5: Preystalker, i vilken en Rebellpilot fått ett pris på sitt huvud, och vilken nu prisjägare över hela galaxen jagar. För att rebellerna ska vinna, måste de slå ut alla Imperiefarkoster, medan Imperiespelaren vinner om denne förstör farkosten vars pilot har ett pris på sitt huvud. En tämligen simpel variant på de Death matches, som ett parti Star Wars X-Wing Miniatures Game, vanligtvis urartar till att bli.

Slave 1
Slave 1

Vad blir då slutomdömet för denna expansion? Tja, det är lite kluvet måste jag säga. För mig som inbiten Star Wars-fan, så är möjligheten att få se Slave-1 på spelbordet oslagbart, speciellt tillsammans med Millennium Falcon. Men det finns ett stort problem med denna expansion, och det är förstås att den är så pass kopplad till Imperiet. Och visst, jag förstår att Fantasy Flight Games förmodligen kände sig tvingad att göra detta beslut, då man redan introducerat Millennium Falcon i spelet, och att Imperiet således också behövde en välkänd farkost på sin sida. Problemet är att det tyvärr är lite dåligt med ikoniska farkoster som inte är TIE Fighter-varianter i filmerna, så fick Firesprey-31 bli en nödlösning i väntan på att man börjar skörda frukterna från Expanded Universe (eller Star Wars Legends). Det kanske dessutom är lite väl mycket att be om, att Fantasy Flight Games ska introducera en helt ny sida i spelet, redan i den andra vågen av expansioner.

Vetenskapen om Fantasy Flight Games våndor i ämnet, gör dock inget för att riktigt stoppa min besvikelse. Att få se Boba Fett slåss för Imperiet, känns så fel. Tyvärr förstärks den bilden av de rätt själslösa piloter som medföljer i denna expansion. Visst, Boba Fetts specialegenskap är inte dålig, men den är inte heller speciellt bra, och känns inte nämnvärt tematiskt. Något som Fantasy Flight Games varit extremt noggranna med att förmedla, åtminstone i tidigare expansioner. Det blir inte heller bättre av att jag saknar någon form av synergi mellan piloterna och de Upgrades som medföljer i expansionen. Det finns inga direkta kort som riktigt passar ihop med piloterna, utan det mesta känns generiskt, och inte alls kopplat till piloternas roll som galaxens avskum.

Men, mycket av dessa aspekter av expansionen, spelar ändå i slutändan ingen roll när man placerar den på spelbordet. Vetskapen att Firesprey-31 snart kommer komma till sin rätta i och med den kommande Most Wanted, gör också att jag kan leva med denna intetsägande expansion. För det är då som Firesprey-31, och dess piloter, verkligen kommer till sin rätta. Men till dess, får man helt enkelt stå ut med att Boba Fett strider för imperiet.

Tack för att du tog din tid, och nästa gång vi återvänder till Star Wars: X-Wing Miniatures Game, är det dags för A-Wing att presentera sig för världen.