Concieved by General Dodonna, the RZ-1 A-Wing interceptor proved its worth by crippling Star Destroyers during the Battle of Endor. Now this highly manoeuvrable starfighter adds another exciting dimension to Rebel squadrons in the Star Wars: X-Wing™ Miniatures Game. The A-Wing™ Expansion Pack introduces one A-wing miniature with four pilots and five upgrades. Only the most talented pilots belong in a A-Wing cockpit as they push the starfighter’s limits in the galaxy’s deadliest dogfights!

This is not a complete game experience. A copy of the X-Wing Miniatures Game Core Set is required to play.

A-Wing Expansion Pack
A-Wing Expansion Pack

Så har det då blivit dags att återvända till Star Wars X-Wing Miniatures Game, och dagens inlägg handlar om Rebellalliansens snabba jaktrymdskepp RZ-1 A-wing, eller bara A-wing. Denna farkost gjorde sin debut i Star Wars-sammanhang i filmen Star Wars IV: Jedins Återkomst, där den medverkade i slaget om Endor. Dess kanske mest minnesvärda insats, var när en A-wing rammade befälsbryggan på Superstjärnkryssaren Executor, vilket blev vändpunkten i slaget och skrev in farkosten i Star Wars-historien. Detta till trots så får man väl ändå konstatera att A-wing någonstans förblev lite av en obskyr farkost i sammanhanget, och som aldrig riktigt kunde hävda sig med några av Rebellalliansens mer ikoniska farkoster. Detta kanske delvis beror på att ingen av huvudpersonerna någonsin rattade en, och att de endast medverkade i en kort sekvens i den sista delen av originaltrilogion. Den likt resten av Star Wars-gänget, hamnade sedan i en långvarig vistelse i en malpåse på Skywalker Ranch, innan George Lucas i slutet av 1990-talet valde att återvända till en galax långt, långt borta…

Omslaget till boken "X-Wing: Wraith Squadron"
Två stycken A-Wingar pryder omslaget till boken ”X-Wing: Wraith Squadron”

Men medan farkosten förde en kanske tynande tillvaro på bioduken, så var det lite annorlunda i böckerna, datorspelen och seriernas värld. Här skulle A-wingen kanske inte få huvudrollen, men väl spela en framträdande roll, speciellt i serien om Rogue Squadrons framfart och nu senast i tv-serien Star Wars Rebels. En modernare variant av farkosten kan även skymtas i striderna mellan Den Första Ordningen och Motståndet i de senaste filmerna.

Utvecklad och tillverkad av Kuat System Engineering, som fann inspiration för sin kilformade farkost från de farkoster som använts av Republiken under Klonkrigen, blev RZ-1 A-wing snabbt en av Rebellalliansens viktigare farkoster. Utrustad med hyperdrive, två laserkanoner och chockgranater, användes denna extremt snabba och manöverdugliga farkost för att utföra överraskningsräder mot Imperiets farkoster och installationer. Ibland så snabbt att Imperiets jaktflyg knappt lämnat sina dockningsstationer, innan A-vingarna avslutat sin attack, och lämnat platsen för att försvinna in i hyperrymdens oändlighet. Efter Slaget om Endor, så återupptog Kuat System Engineering sin tillverkning, och lanserade nu RZ-2, vilket var en mer slimmad version av originalfarkosten.

Innehållet i A-Wing Expansion Pack till Star War: X-Wing Miniatures Game
Innehållet i A-Wing Expansion Pack till Star Wars: X-Wing Miniatures Game

Det var det om bakgrunden till denna farkost, vilken nu flyttar från böckerna, datorspelen, serietidningarna och filmens värld ut på spelbordet. Så den stora frågan är som vanligt, vad tillför en A-wing på spelbordet, och är det verkligen något att satsa på? Som vanligt så försöker jag använda mig av de engelska termerna i så stor utsträckning det går, och inte översätta dem till svenska. Den främsta orsaken till detta är att jag vill undvika mina hemsnickrade översättningar, och på så sätt undvika otydligheter om vilka egenskaper och uppgraderingar vi talar om.

Närbild på en A-Wing
Närbild på en A-Wing

Som vanligt när det gäller Star Wars X-Wing Miniatures Game så innehåller denna expansion, vid sidan av modellen, även fyra piloter, fem Upgrades samt en uppsjö brickor att använda. Till skillnad från de två tidigare expansionsseten som Fantasy Flight Games bjöd på till den tredje vågen, så är detta en liten farkost. Och när jag säger liten, då menar jag liten, för A-wing är den hitintills minsta farkosten som hitintills släppts, och sett över FFG:s utgivningen, en av de minsta. I likhet med de mindre farkoster, så kommer A-Wing Expansion i en mindre plastförpackning, och det är väl värt att vara lite försiktigt när du öppnar den, för plasten är inte bara hård utan rätt vass. Kvalitén på själva modellen och målningen, är som sig bör av högsta kvalité. De gör sig inte bara bra på spelbordet, utan även i vitrinskåpet. Men visst, det är väl inte den kanske mest iögonfallande farkosten som Fantasy Flight Games släppt, den har en tendens till att försvinna i mängden. Färgmässigt så är den i linje med vad vi fick i X-Wing Expansion Pack. Generellt kan man väl säga att det är Rebellalliansen som, åtminstone hitintills, stått för färgen på spelbordet.

Stats för en A-Wing
Stats för en A-Wing

Så vad kan då A-wing stå till tjänst med när det gäller själva spelet? Tja, som jag tidigare påpekat så användes denna för att genomföra överraskningsanfall, och det avspeglas också i dess egenskaper och Manoeuvre Dial. Likt de små farkoster vi fick i första vågen, så har alla farkoster – oavsett pilottyp – samma egenskaper, nämligen 2 i Attack Value, 3 i Agility, samt 2 i Hull och Shields. Dess Action Bar innehåller Evade, Target Lock, Boost (en ny Action som jag redan beskrivit i Millennium Falcon Expansion Pack) samt Evade. Den enda skillnaden mellan de fyra piloterna, är dess Upgrade Slots, där Tycho Celchu och Green Squadron Pilot där du har möjligheten att tilldela dessa en Title, Elite (i Rebel Aces Expansion Pack finns möjligheten att utrusta en A-wing med två Elite Upgrades), Missile samt en Modification. Medan Arvel Crynydch och Prototype Pilot, saknar möjligheten att få en Elite Upgrade, men det är ju inget ovanligt att den pilot med lägst Pilot Skill saknar, denna möjlighet, så är det kanske lite mer uppseendeväckande att en Unik pilot saknar denna möjlighet.. Som synes är en A-wing en snabb och manöverduglig farkost, men som saknar slagkraften hos en X-Wing, och kanske mer för tankarna till Imperiets TIE fighters. Till skillnad från de flesta av Imperiets TIE fighters, så är en A-wing utrustad med Shields, vilket faktiskt ger dem en större överlevnadschans jämfört med Imperiets jaktrymdskepp. En annan fördel de har över Imperiets jaktrymdskepp, är att en A-wing har förmågan att utrustas med Missiles, och dessutom har tillgång till en rad intressanta valmöjligheter i sin Action Bar, jag tittar specifikt på dig Boost. Det kommer dock, som vi snart ska se, till ett pris.

Manoeuvre dial till A-Wing, som synes är detta en snabb och manöverduglig farkost

Att detta är en farkost som, till skillnad från X-wing, lever på sin snabbhet, bekräftas otvivelaktigt av dess Manoeuvre Dial, som är grym, hur man än ser det. Precis som alla snabba farkoster i Star Wars X-Wing Miniatures Game, så är valmöjligheterna för hastighet Ett, begränsade och utgörs i detta fallet av förmågan att kunna göra en skarp sväg. I hastighet Två, så har den alla tillgängliga förflyttningsmöjligheter, och de är dessutom alla i grönt. I hastighet tre så är endast Straight grön, medan övriga är i vitt, förutom en K-turn, som är i rött. Den har sedan möjlighet att flytta framåt i Hastighet Fyra och Fem, där alla är gröna, samt en K-turn i rött för den sistnämnda. Det var inte bara dess egenskaper som för tankarna till en TIE fighter, det gör som sagt även dess Manuoeuvre Dial, som är riktigt, riktigt bra. Den enda faran, vilket gäller alla snabba farkoster, är väl att man underskattar dess snabbhet och kanske kör ifrån sitt tilltänkta mål. Men dess kanske främsta styrka är i möjligheten att snabbt, och relativt enkelt, bli av med Stress. Lägger vi därtill att den endast har två röda förflyttningsmöjligheter, så inser man snabbt att det knappast lär finnas svårigheter att bli av med Stress. Vilket vi kommer att återvända till, när vi grottar ner oss ibland de Upgrades som återfinns i expansionen.

Tycho Celchu
Tycho Celchu

Men innan vi kommer dit, så ska vi ta en närmare titt på de piloter som återfinns i expansionen. Först ut är ingen annan än Tycho Celchu, en av hjältarna i den mäkta populära och småroande serien Rogue Squadron till Expanded Universe. För er som nu inte råkar vara allt för insatt i precis allt som rör Expanded Universe, så är Tycho en före detta pilot i Imperiet, som efter att hans hemplanet Alderaarn förstördes av den första Dödsstjärnan, hoppade av och sökte sig till Rebellalliansen. Osäker på huruvida han verkligen var en avhoppare och inte en spion, fick Tycho ratta en obeväpnad A-wing i väntan på att man verkligen kunde säkerställa vart hans sympatier låg. Men när det stod klart att han inte var en spion, blev han en värdefull medlem i Alliansen och nära vän med enhetens befälhavare Wedge Antilles. Han deltog bland annat i striderna runt Hoth och Endor. Känns som jag försvann iväg där ett tag, men vad har han då att tillföra på spelbordet. Tja, Tycho är kanske inte helt oväntat en Unique pilot, har en Pilot Skill på 8, och har precis som tidigare påpekats möjlighet att använda följande Upgrades: Title, Elite, Missile samt Modification. Hans förmåga är riktigt, riktigt bra och låter honom ”[…] perform actions while you have stress tokens” och är i synergi med en av de Upgrade-korten som medföljer expansionen. Men allt detta kommer också till ett pris, vill du ha Tycho Celchu på spelbordet, så kostar han 28 poäng. För även om Tycho har en snuskigt bra förmåga, så är det ändå värt att betänka att en han rattar en farkost med endast 2 i Hull och 2 i Attack Value. Visst, dess svaga värde i Attack Value och Hull, uppvägs visserligen av att den har 3 i Agility och även tillgång till 2 Shields. Men med Tycho i din styrka, så har du bundit upp mer än en fjärdedel av dina poäng i en rätt bräcklig konstruktion. Betänk att Tychos bäste vän och vapendragare Wedge Antilles, från X-Wing Expansion Pack, bara kostar ett poäng mer och rattar en klart mer prisvärda X-Wing.

Arvel Crynyd
Arvel Crynyd

Nästa pilot i expansionen är Arvel Cryn, vilken faktiskt medverkar i filmen, dock utan att nämnas vid namn. Det är nämligen han, som under Slaget om Endor, rammar befälsbryggan på Superstjärnkryssaren Executor med sin A-wing, och på så sätt vänder slaget i Rebellalliansens favör. i Expanded Universe, så framkommer det att han var befälhavare för Green Squadron under slaget, och att han postumt fick utmärkelsen ”Den Nya Republikens Hedersmedalj” (New Republic Medal of Bravery) och att en stjärnkryssare som Alliansen erövrat efter Imperiets sönderfall, fick namnet Cyrnyd. Hur som helst, Cyrnyd har en Pilot Skill på 6, kan utrustas med följande Upgrades: Title, Missile samt Modification. Väl värt att notera, är Arvel saknar en EliteTalent, vilket förmodligen har att göra med att kostnaden skulle bli högre, men också kanske för att det finns någon Elite Talent som skulle göra honom obalanserad. Hur som helst, Arvels förmåga gör att ”You may declare an enemy ship inside your firing arc that you are touching as the target of your attack”. En både tematisk – med tanke på hans insats i Jedins Återkomst – men också bra förmåga, speciellt som man vanligtvis inte kan skjuta den som nuddar ens bas. Men precis som hans föregångare Tycho, så kommer detta till ett pris. Arvel kostar 23 poäng, vilket jag fortfarande tycker är i överkant. Visst, det är en bra pilot, men skeppet han rattar saknar slagkraften och kräver någon form av boost för att få något som biter på motståndarna.

Green Squadron Pilot
Green Squadron Pilot

Här näst vankas den första av de två generiska piloterna, och först ut är en pilot från förbandet som Arvel förde befäl över under Slaget om Endor, nämligen Green Squadron.  Green Squadron Pilot har en Pilot Skill på 3, har tillgång tillföljande Upgrades, nämligen Modification, Elite(två stycken dessutom!)samt Missiles. Som vanligt när det gäller generiska piloter, så saknar den en pilotförmåga, och istället får vi en liten informationstext om farkosten. I detta fallet beskrivs att A-wingen var ”Conceived by General Dodonna, the RZ-1 A-wing interceptor proved its worth by crippling Star Destroyers during the Battle of Endor”. Green Squdron Pilot kostar 19 poäng, vilket gör den väldigt dyr med tanke på vad den har att erbjuda på spelbordet.

Prototype Pilot
Prototype Pilot

Den sista piloten i expansionen är Prototype Pilot med en Pilot Skill på 1, och vilken enbart kan utrustas med Missiles, Titles eller Modifications. Prototype Pilot saknar likt nästan alla andra generiska piloter en specifik förmåga, och får istället en liten beskrivande text över farkosten. I detta fallet får vid att ”Due to its sensitive controls and high maneuverability, only the most talented pilots belong in a A-wing cockpit”. Vilket kanske förklarar varför de är så dyra, för en Prototype Pilot kostar 17 poäng. Kan tycka det priset är rätt saftigt för en generisk pilot utan några förmågor, och med en farkost som förmodligen måste biffas upp något för att göra skillnad på spelbordet.

Men innan jag dömer ut farkosten helt och hållet, så är det kanske dags att ta en närmare titt på de Upgrades som medföljer i expansionen. Som vanligt kommer jag inte gå in djupare på kort som jag redan recenserat, annat än bara kortfattat beskriva dem och dess inverkan på denna farkost. Som vanligt kommer det finns länkar så du kan ta en närmare titt på kortet och dess för- och nackdelar. Med i expansionen följer två Elite Upgrades och tre Missiles, vilket med tanke på att en A-wing inte riktigt har samma slagkraft som en X-wing, nästan är ett måste. Hur som helst.

Deadeye
Deadeye

Först ut av dessa är Deadeye, vilken är en ny bekantskap, och vars förmåga är som följer: ”You may treat the ’ATTACK (TARGET LOCK):’ headeras ’ATTACK FOCUS:’. When an attack instructs you to spend a target lock, you may spend a focus token instead”. Texten fick senare ett tillägg i form av “SMALL SHIP ONLY” i ett senare tillägg. Denna Elite Upgrade kostar endast 1 poäng, och vi ser redan hur Fantasy Flight Games försöker få Missiles o.s.v. att bli relevanta i spelet. För detta är utan tvekan en ruskigt bra Upgrade, speciellt om den kombineras med några Modifications. Kom även ihåg att A-wing, om du införskaffar Rebel Aces Expansion Pack, kan ha två Elite Upgrades. Kombinationerna är oändliga, och är inte ett kort som enbart begränsas till A-wing.

Push the Limit
Push the limit, en av spelets bästa Upgrades

Det andra Elite Upgrade-kortet som följer med i expansionen, är även det nytt för denna expansion, och fram tills att Fantasy Flight Games släppte Imperial Aces Expansion Pack, det enda sättet att få tag på detta kort. Något som många förmodligen fann väldigt frustrerande, då detta är ett av det utan tvekan bästa korten i hela spelet. Men innan jag tappar tråden, så återvänder vi till kortet, som kostar 3 poäng och vars effekt låter dig ”Once per round, after you perform an action, you may perform 1 free action shown in your action bar. Then receive 1 stress token”. Men en maneuver dial fylld av gröna maneuvers, så är detta kort otvivelaktigt ett väldigt passande kort för denna farkost. Den pilot i denna expansion som förmodligen har mest nytta av denna Upgrade, är förmodligen Tycho Celchu. Ironiskt nog är den pilot för vilken denna Upgrade känns gjord för, inte med i denna expansion, utan den hittar vi i den expansion jag kommer ta titt på härnäst. Inte helt olikt Howlrunner från TIE Fighter Expansion Pack, så är förmodligen detta kortet förmodligen det enda som du kommer använda av denna expansion.

Cluster Missiles.
Cluster Missiles.

Kort nummer tre i denna expansion är Cluster Missiles, som vi även sett i TIE Advanced Expansion Pack. Cluster Missiles kostar 3 poäng, och låter dig göra en ”ATTACK (TARGET LOCK): Spend your target lock and discard this card to perform this attack twice”. Den har ett Attack Value  på 3 och kan användas inom avstånd 1-2. En dyr, men rätt kraftfull attack, som med lite tur kan orsak 6 poängs skada.

Det fjärde och sista kortet i denna expansion är Concusion Missiles, vilka också följde med i TIE Advanced och Millennium Falcon Expansion Pack. Till en kostnad av 4 poäng, och med ett Attack Value på 4, kan den användas inom avstånd 2-3. Dess effekt låter dig göra en ”ATTACK (TARGET LOCK): Spend you target lock and discard this car dto perform this attack. You may change 1 of your blank results to a hit result”. En dyr, men habil Missile, som går att använda på lite längre avstånd än Cluster Missiles. Fördelen här är att du har en garanterad träff.

Concussion Missiles.
Concussion Missiles.

Det var allt som följde med i denna expansion, som inte består av brickor då. Vilket innebär att det är dags att sammanfatta mina intryck av denna expansion. Som ni kanske gissat, så är jag inte riktigt övertygad. Visst, en väl rattad A-wing kan ställa till med stora besvär för motståndaren, men frågan är om det är värt det. För detta är en farkost som jag tycker är alldeles för dyr för vad den faktiskt har att erbjuda dig som spelare. Ja, du får en farkost som har Shields och kan användas som vapenplattform, men det gör den bara ännu dyrare. Som jag förstår det är tanken att A-wing ska fungera som en slags motvikt till TIE fighters, och ge Rebellalliansen en farkost som kan använda svärmtaktik. Problemet här är priset, den billigare TIE fightern piloten kostar 11 poäng. Den billigare A-wing-piloten kostar 17 poäng, det är en poäng billigare än en av spelets bästa piloter i form av Howlrunner. Medan du utan problem kan sätta upp en svärm på fem TIE Fighters, och ändå ha gott om poäng för ytterligare farkoster, så är du uppe i 85 poäng för 5 A-wings. Piloter som Tycho och Arvel är utan tvekan intressanta piloter, men så kostar de också. Som jag redan var inne på, så är Tycho bara en poäng billigare än Wedge, och en poäng dyrare än Soontir Fel (som jag kommer tala om mer i nästa inlägg). Det är också nio poäng dyrare än Airen Cracken, som har en av spelets bästa förmågor, i en farkost som i stort är likvärdig med A-wing.

Men visst, det kan vara småskoj och leka med A-wing på spelbordet. Det är utan tvekan en rolig farkost, speciellt som den är otroligt svårfångad, och sällan har några problem att undkomma större och trögare farkoster. För att få ut maximalt av den, så krävs det dock viss träning. Speciellt som den är tämligen ömtålig, och således inte avsedd för en skottväxling med en eller flera fientliga farkoster. Istället är det en farkost som ska göra överraskningsanfall utanför fiendens skottvinkel, och som sedan snabbt försvinner.

Med detta så tackar jag för mig, och hoppas att vi ses snart igen. Nästa gång vi tar en titt på Star Wars X-Wing Miniatures Game, så har turen kommer till TIE Interceptor Expansion Pack. Till dess på återseende, och tack för att du tog din tid!