A WORLD OF MYSTERY, HORROR, AND ADVENTURE IN A BOX

This Starter Set contains everything you need to begin playing Call of Cthulhu – the tabletop roleplaying game of mystery and horror.

Players take on the role of investigators of mysteries, uncovering dark secrets, encountering strange monsters, and thwarting sinister cults. Together, your and your friends create and develop a story in which each of your characters plays a leading role, which could be foiling some dastardly plot or stopping horrors from beyond space and time!

     Roleplaying games are a social pastime. Everyone works together in a team, each playing an investigator character. One player runs the game – the Keeper of Arcane Lore – who referees the rules and presents the story and adventure plots to the other players. Think of it a bit like acting in a drama, but where there isn’t a script. Dice and the rule of the game determine the success of failure of your character’s action – all while you are propelled into dramatic and nerve-tingling situations. The emphasis is on having fun!

INSIDE THIS BOX

  • Book One: Introduction and Alone Against the Flames – a solo introductory adventure, teaching you the basics of Call of Cthulhu as you play through a mystery.
  • Book Two: Call of Cthulhu Starter Rules – the basic rules needed for starting play.
  • Book Three: Adventures – three starter adventurers for your players to explore.
  • Ready-Made Investigators – five ready-to-play game characters.
  • Blank Investigator Sheets – ready for creating your own investigators.
  • Roleplaying Dice – a set of six polyhedral dice for use in the game.
  • Handouts – a set of ready to use props.

ADVENTURES!

This box comes packed with four classic adventures for over ten hours of game play.

Along Against the Flames

Paper Chase
Edge of Darkness

Dead Man Stomp

Call of Cthulhu is the definitive mystery and horror roleplaying game and has won over 40 awards, including being inducted into the Academy of Adventure Gaming Art and Design Hall of Fame. When you are ready to delve deeper into the game, expanded you fun with the 7th edition Call of Cthulhu Keeper Rulebook and Investigator Handbook.

Omslag till Call of the Cthulhu Starter Set
Omslaget till Call of the Cthulhu Starter Set

I takt med att rollspelshobbyn växer, så har allt fler och fler rollspelstillverkare börjat ge ut nybörjarset. Ursprungligen tänkt som ett sätt att introducera hobbyn för nya kunder, eller låta rutinerade spelare testa nya spelsystem, så lade många speltillverkare ut snabbstartsregler på nätet. Tanken är att spelarna, oavsett om de är nya eller mer rutinerade, inte ska behöva lägga ner en smärre förmögenhet på att köpa regelböcker för ett spelsystem de inte gillar, utan kunna testa spelet och se om det är något man är intresserad av att fortsätta med. Intresset för dessa snabbstartsregler har lett till att många rollspelstillverkare nu börjat ge ut nybörjarboxar, vilka vid sidan av reglerna, även innehåller äventyr, tärningar och annat man kan tänka sig behöva för att spela spelet.

Nybörjarseten till Dungeons & Dragons och Pathfinder
Nybörjarseten till Dungeons & Dragons och Pathfinder

Några av de första spel som använde sig av detta var Dungeons & Dragons och Pathfinder, vars nybörjarset otvivelaktigt satte ribban för kommande nybörjarset när det gäller nybörjarregler, introduktionsäventyr och övrigt innehåll. Vilken av dessa två set som är bäst handlar kanske mer om vilket spelsystem man föredrar, men för egen del så vinner Pathfinder när det gäller tillbehören och Dungeons & Dragons när det kommer till introduktionsäventyret. Medan dessa två spel under en längre tid tämligen ohotade kunde slåss om köparnas surt förvärvade pengar, så har det på senare år dykt upp fler och fler konkurrenter i butikerna och på nätet.

Ett av alla dessa spel som nu behäftats med ett nybörjarset, är skräckrollspelet Call of Cthulhu. Baserat på den amerikanska skräckförfattaren H.P. Lovecraft (20 augusti 1890 – 15 mars 1937) verk, såg detta klassisk rollspel från Chaosium och skrivet av Sandy Petersen, dagens ljus redan 1981, och är nu inne på sin sjunde utgåva. Spelmekaniken bygger på Basic Roleplying, det vill säga samma spelmotor som Drakar och Demoner använder sig av. I spelet antar spelarna rollen som utforskare (investigators), vilka på ett eller annat sätt dras in i ett äventyr som kretsar runt det mystiska och ockulta, och vilka ofta tvingas offra både sin fysiska och mentala hälsa för att få stopp på de fasor som de ställs inför. De flesta äventyr till spelet utspelas under 1920-talet, men det finns även äventyr för den som önskar sig äventyr på 1890-talet eller i nutid. 2016 släppte Chaosium Pulp Cthulhu, vilket utspelas på 1930-talet, och är mer inriktat på action än att spelarnas rollpersoner ska leta igenom en massa gamla dammiga bibliotek på jakt efter ledtrådar hur man stoppar de uråldriga faror som hotar mänskligheten. Inspirationen är hämtat från mer actioninriktade filmer, som t.e.x de om Indiana Jones. Men trots det ofta mörka temat i spelet, som kanske fått ett oförtjänt dåligt rykte om sig att rollpersonerna sällan blir långlivade, så har det blivit mäkta populärt och 1991 tilldelades spelet Origins Hall of Fame, spelhobbyns mest prestigefyllda utmärkelse.

Omslaget till Call of Cthulhu 1st edition
Omslaget till Call of Cthulhu 1st edition

För egen del väcktes mitt intresse för spelet redan under andra hälften av 1980-talet, när jag läste om spelet i tidningen White Dwarf, vilken gavs ut av brittiska Games Workshop. På den här tiden så utgjordes artiklarna av material till både de rollspel och brädspel som företaget gav ut, och var långt ifrån det profilerat reklamblad för deras figurspel som det är idag. Men eftersom jag hade en väldigt vag uppfattning om H.P. Lovecraft, vars verk jag av misstag kommit i kontakt med via Sam J. Lundwalls översättning, så blev det inte mycket mer än en vag önskan att testa spelet. Något jag senare fick möjlighet att göra under ett konvent organiserat av av Nordstjärnan, Gävles största rollspelsförening när det väl begav sig. Till skillnad från CHOCK, som jag aldrig riktigt fastnade för, så fann jag det här mycket mer tilltalande. Ett par veckor senare så satt jag med ett eget exemplar av rollspelet, och lät min spelgrupp få utforska äventyret Edge of Darkness, som också råkar vara ett av de fyra introduktionsäventyr som medföljer nybörjarsetet.

Keepers Rulebook till Call of Cthulhu 7th Edition
Keeper’s Rulebook till Call of Cthulhu 7th Edition

Spelet är som sagt inne på sin sjunde utgåva, och består av två massiva böcker i form av Keeper’s Rulebook och Investigator’s Handbook, vilka landar på runt 500 kr styck, vilket kanske känns lite avskräckande för någon som önskar testa om Call of Cthulhu är något för dem. För att tillgodose den marknaden, så har Chaosium släppt både gratis snabbstartsregler på nätet, och förra hösten så släpptes ett nybörjarset till spelet. Ett nybörjarset som tagits emot med öppna famnar av såväl nybörjare som rutinerade spelare, och som snabbt utsetts till ett av de bättre nybörjarseten på marknaden.

Call of Cthulhu Starter Set innehåller allt du behöver för att börja spela
Call of Cthulhu Starter Set innehåller nästan allt du behöver för att börja spela

För egen del hamnade Call of Cthulhu Starter Set i samlingen när det släpptes, men det är inte förrän på senare tid som jag börjat utforska innehållet på allvar. Precis som det framgår av texten på lådans baksida, så är detta nybörjarset fullmatat. Vid sidan av ett regelhäfte, så ingår ett soloäventyr (Alone Against the Flames) som är tänkt att introducera Keepern (Spelledaren) till reglerna, ett äventyrshäfte med tre äventyr (Paper Chase, Edge of Darkness och Dead Man Stomp), färdiga karaktärer, tomma formulär, ett häfte med spelarmaterial i form av kartor o.s.v. samt tärningar. Tanken är att läsa häftena i ordning, där man först ger sig i kast med äventyret Alone Against the Flames, för att sedan tackla reglerna och sedan ge sig på äventyrshäftet med de tre äventyren.
Framsidan på lådan pryds av ett stämningsfullt omslag signerat Josu Hernaiz , med tre utforskare som är på väg mot ett spöklikt hus, när de av allt att döma verkar uppmärksamma att det inte är ensamma, och att de har ett tentakelförsett monster bakom sig. Omslaget för lite lätt osökt tankarna till det omslag som prydde framsidan på den första utgåvan av spelet, vilket förstås är meningen och en trevlig hyllning till en ikonisk version. Min enda invändning mot omslaget är att personerna som pryder omslaget verkar ha oproportionerligt stora händer. Speciellt kvinnan och mannen i den gula trenchcoaten i bakgrunden som pekar på varelsen som precis uppenbarat sig bakom dem, verkar vara behäftade med jättehänder. Till skillnad från många andra nybörjarset, som till Fantasy Flight Games Star Wars-spel, så är lådan gjord av lite kraftig kartong. Man behöver således inte oroa sig över att den ska gå sönder bara man tittar på den, vilket tyvärr är fallet med de ovan nämnda. En annan sak som utmärker den jämfört med många av sina konkurrenter, är att lådan är rätt smal, och att man för att få plats med tärningen, gjort den något högre än vad de normalt brukar vara. Kanske inte ett jättestort problem, även om det innebär att lådan kanske inte får plats om du klämt in flera hyllplan i bokhyllan.

Tärningarna som ska medfölja, men inte gör det.
De gröna tärningarna medföljer alltså inte

När vi ändå är inne på ämnet tärningar, så medföljer ett helt set i form av sju sotvita tärningar (en fyrasidig, en sexsidig, en åttasidig, två procenttärningar (dvs tiosidiga), en tjugosidig och en blå procenttärning. Den sistnämnda är tänkt att användas när man får en bonus eller strafftärning (penalty die), vilket jag kommer återvända till i blogginlägget som avhandlar regelhäftet. Av någon oklar orsak, så överensstämmer inte designen på tärningarna med de som avbildas på lådans baksida eller i den medföljande pamfletten över lådans innehåll. Istället för de sotvita tärningarna, så avbildas en hög grönaktiga tärningar som osökt för tankarna till Cthulhu Dice Set. Om det ursprungligen var tänkt att dessa tärningar skulle medfölja, eller att man bara tog vad man hade tillgängligt när man tog bilden, är oklart. Lite trist kan tyckas, då jag hade föredragit tärningarna på bilden. Men man ska kanske inte klaga, då det inte är några större fel på de tärningar som medföljer rent praktiskt.

Book One: Alone Against the Flames
Book One: Alone Against the Flames

Med detta avklarat, så tänkte jag vi skulle ta en närmare titt på det första häftet nybörjarsetet, vilket bär titeln ”Book One, Alone Against the Flames” och är på 56 sidor. Häftet inleds med en kortare genomgång av nybörjarsetet innehåller, samt en snabbkurs i ämnet rollspel för nybörjare i hobbyn. När man betat av detta, är det så dags att sätta tänderna i detta soloäventyr som är tänkt att introducera läsaren till reglerna för den sjunde utgåvan av Call of Cthulhu. Något som otvivelaktigt för tankarna till Drakar och Demoner, som också inleddes med en soloäventyr och var tänkt att introducera läsaren i hobbyn. Till skillnad från det korta, och rätt intetsägande, äventyr som följde med grundreglerna till Drakar och Demoner, så är Alone Against the Flames ett både mer minnesvärt och omfattande äventyr, som jag mycket väl skulle kunna tänka mig använda som grund för ett ”riktigt” äventyr.

Omslaget till originalversionen av Alone Against the Flames
Omslaget till originalversionen av Alone Against the Flames

Ursprungligen utgivet av Chaosium 2015, var detta äventyr skrivet av Gavin Inglis tänkt att användas med de snabbstartregler som släpptes samtidigt med Call of Cthulhu 7th Edition Rules. En fysisk kopia av äventyret kan idag vara lite svårt, och dyrt, att få tag i, men går att ladda ner som gratis pdf-fil på Chaosiums hemsida (länk finns i slutet av inlägget). Ursprungligen avsett för snabbstartreglerna, så har äventyret anpassats till Nybörjarsetet. Tanken med äventyret är att introducera läsaren till spelets grundläggande regler, som hur man skapar en karaktär (eller investigator), använder färdigheter, stridsregler och hur Sanity­ fungerar. Äventyret omfattar 270 paragrafer, och första gången jag körde igenom det, så tog det en dryg timme att spela klart. Vanligtvis läser man en bit av berättelsen, och får sedan en kortare regelgenomgång, med hänvisning till vart man kan finna mer information i Regelhäftet. Visst, det är inte i klass med de klassiska soloäventyren i Fighting Fantasy-serien eller de om Ensamma Vargen, men fyller helt klart sitt syfte.

Innan vi fortsätter recensionen, så tänkte jag bara varna dig som läser att recensionen kan tänkas innehålla spoilers. Har du inte spelat äventyret och inte vill få din upplevelse spolierad, så bör du sluta läsa nu.

Alone Against the Flames inleds med att din karaktär, som du utvecklar allt eftersom äventyret fortskrider, inväntar bussen som ska ta dig från din hemstad till Ossipee i New Hamspire. Detta är den första etappen i en resa som ska ta dig till Arkham, Lovecrafts fiktiva stad i Massachusetts och vilken ofta figurerar i hans verk, där du fått ett jobb och därför måste lämna din hemstad. När bussen slutligen anländer, så kliver din karaktär, som i mitt fall fick namnet Arthur Derelict, ombord och tar avsked av sin hemstad. Väl ombord på bussen, så är börjar du samtala med chauffören Silias, vilken osökt för tankarna till Joe Sargent från Lovecrafts roman ”The Shadow over Innsmouth”. Till skillnad från Sargent, så är Silias något mer talför och ingen – vad jag åtminstone känner till – släkt med befolkningen i denna stad. Efter att under en vild färd på de smala och slingrande landsvägarna till Ossipee, under vilken bussen så när undvikit att frontalkrocka med en traktor, når ni vid solnedgången fram till det isolerade samhället Emberhead. Här bli bussen stående på grund av problem med motorn, och Silias informerar om att ni får fortsätta resan tidigt imorgon bitti. Eftersom det isolerade samhället inte är någon större turistmagnet, så finns det inget hotell. Istället får du bege dig till May Leadbetter, som för att dryga ut inkomsterna, hyr ut ett av sina rum till samhällets fåtaliga besökare.

Samhället Emberhead
Samhället Emberhead

När du morgonen efter lämnar Leadbetter för att fortsätta resan, så visar det sig att Silias redan lämnat Emberhead och att du nu är strandad i samhället. För det visar sig snabbt att Silias buss i stora drag är den enda kontakten samhället har med omvärlden, och att han inte kommer återvända på flera dagar. Strandsatt utan några egentliga möjligheter att lämna Emberhead, finner din karaktär ingen annan lösning än att fördriva tiden med att försöka utforska samhället. Snart dras din uppmärksamhet till den stora metalfyr (beacon) som dominerar samhället, och vilken tydligen fyller en viktig funktion i den kommande Festival som invånarna firar varje år. I samband med att du utforskar ruinerna av samhällets kyrka, får du syn på en kraftigt vanställd man, som om du konfronterar honom, ber dig möta honom senare under kvällen, så att han kan berätta om Emberheads hemlighet och varför du måste lämna samhället…

Måste säga att jag blev positivt överraskad av Alone Aginst the Flames, som jag fann vara både medryckande och spännande, även om det är ganska snart är uppenbart vad som är i görningen. Historien känns väldigt Lovecraftisk, både tematiskt och sättet som Inglis skriver, och känns hämtat från den ovan nämnda Shadow over Innsmouth, men det verkar även som om han hämtat en hel del inspiration från Stephen King och filmer som Dödlig Skörd (The Wicker Man, 1973 och 2006). Trots att äventyret är tänkt som en nybörjares introduktion till Call of Cthulhu, så är det rätt svårt och på efter att ha spelat igenom äventyret två gånger, så har jag fortfarande inte lyckats tagit mig ut ur samhället med livet i behåll. Vilket någonstans får sägas vara rätt tematiskt, då protagonisterna i Lovecrafts berättelser sällan klarar sig helskinnade från sina möten med de onämnbara fasor som de ställs inför. Förhoppningsvis är det tredje gången gillt som gäller för stackars Arthur, och att han lyckas ta sig ut ur Emberhead nästa gång jag sätter mig ner med Alone Against the Flames. Någonstans i berättelsen så fann jag det lite trist att man förvandlat den här historien till ett soloäventyr, för det borde fungera som ett riktigt äventyr, om än kraftigt modifierat.

May Leadbetter
May Leadbetter

Helt fläckfritt är dock inte Alone Against the Flames, och det finns ett par irriterande skönhetsfläckar. Den kanske mest uppenbara är att historien emellanåt tenderar till att fastna i en loop, och att man återkommer till samma paragraf flera gånger. Det finns också ett par paragrafer där man får intrycket att man missat något, och det hände ett par gånger att jag var tvungen att backa tillbaka för att se att jag inte tagit fel paragraf. En annan underlighet, är när man besöker Emberheads affär, och att man kan köpa saker från utrustningslistan. Någon utrustningslista medföljer tyvärr inte regelhäftet, och en snabb genomgång av snabbstartsreglerna gör gällande att det samma gäller för dem. Det är kanske också väl värt att påpeka att det inte kräver allt för mycket fantasi hos läsaren för att lista ut vad som är i görningen, speciellt om man är lite mer van med genren.

Precis som övriga häften är Alone Against the Flames ett bakgrundstryck som gör gällande att det är en gammal, väl tummad bok man läser. I likhet med övriga Nybörjarset jag läst, så är pappret lite så där småsladdrigt, och känns väl kanske inte riktigt som allt för stryktåligt. De ojämna sidorna i häftet är utrustat med en bakgrundsbild i form av ett ockult texten i form av en vattenstämpel, som trots att den är hyfsat tydlig, inte stör textmassan. Tyvärr finns det flera regelböcker som i stora drag blivit oläsliga på grund av bakgrundsbilden, så är dock inte fallet med det här nybörjarsetet. Äventyret är som sagt utrustat med en hög illustrationer, vilka speglar stämningen i äventyret bra, även om de är av lite varierande kvalité. Något som jag fann lite störande, är att illustrationerna verkar inklämda på måfå, och inte alltid synkad med texten. Något som jag kan tycka är lite synd, då man i övrigt ansträngt sig för att göra en så bra produkt som möjligt. Ett annat klagomål är kartan över samhället Leadbetter, som av någon anledning ligger inklämd inne i äventyret, och är precis som illustrationerna inte synkad med texten. Varför man inte lade kartan i slutet eller början av äventyret, så att man slipper hålla på och bläddra fram och tillbaka för att se vart man befinner sig. Nu löste jag problemet genom att sätta en Post-It-lapp på sidan med kartan, så att man slappa bläddra fram och tillbaka i jakt på kartan.

Fyren i Emberhead
Fyren i Emberhead

Men detta är endast ett par små och i stora drag obetydliga skönhetsfläckar, som på intet sätt förtar själva produkten, vars syfte är att lära läsaren grunderna i Call of Cthulhu 7th edition, något jag tycker man gör på ett mycket förtjänstfullt sätt. Även om jag inte har några större problem med att sätta mig ner och läsa en massa regler, så är det alltid lättare att lära sig något när man själv får använda sig av sina kunskaper. Att man dessutom vävt in regelhänvisningarna i texten, underlättar förstås en hel del. Det är också klart och tydligt vad som är äventyret och vad som är regelfrågor.Det ska väl dock påpekas att vi inte gräver oss allt för djupt ner i regelverket, och att vi enbart skrapar på den berömda ytan. Men det ger ändå en antydan till vad som väntar, både regel- och spelmässigt, och är ett lite annorlunda sätt att lära upp såväl Keepern som spelarna, som jag nog tycker fler borde nyttja sig av. För även om det finns många nybörjarset, främst kanske Fantasy Flight Games Star Wars-rollspel, där man använder sig av ett liknande system, fast avsett för spelgruppen, så tycker jag nog ändå det här systemet är bättre. Inte nog med att Spelledaren (Keepern), eller spelaren, under lite mindre stressiga och i sin egen takt, kan lära sig reglerna, så kan man spela om äventyret så att man känner sig mer varm i kläderna innan man bjuder in sina kompisar för att spela.
Har du inte testat Along Against the Flames, så tycker jag absolut du ska göra det. Äventyret finns som sagt att ladda ner gratis på Chaosiums hemsida, och är ett lite småtrevligt tidsfördriv i brist på annat. Gillar man Lovecraft eller verk inspirerade av honom, så lär du förmodligen gilla det här.

Med det tänkte jag avrunda denna första del i genomgången av Call of Cthulhu Starter Set, nästa gång jag återvänder till nybörjarsetet, så tänkte jag ta en närmare titt på ”Book Two: Introduction Rules”.

Tack för att du tog dig tid…

Källor:
Alone Against the Flames
Dödlig Skörd