Bring the B-wing to your games of X-Wing with the B-Wing Expansion Pack. The B-wing’s heavy weapons array and resilient shielding quickly solidified it as the Alliance’s most formidable assault fighter. Accordingly, the B-Wing Expansion Pack packs a mighty punch! The B-wing can wield as many as two torpedoes, as well as a cannon, and it can be equipped with a system upgrade for precision target. The B-Wing Expansion Pack contains a stunning miniature at 1/270 scale, a maneuver dial, all necessary tokens, four ship cards, and a devastating arsenal of five upgrade cards.

B-Winge under slaget om Endor
B-Winge under slaget om Endor

Då har det äntligen(?) blivit dags att återvända till spelbordet, för där ta en närmare titt på en farkost till Fantasy Flight Games populär X-Wing Miniatures Game (1st edition). Dagens offer, eller hur man nu ska se det, är den fjärde och sista farkosten i den fjärde vågen. Det är också den sista farkost som figurerar i någon av filmerna på ett tag, framöver så kommer det bara bli farkoster hämtade från det numera nedlagda Expanded Universe, eller Star Wars Legends som det numera heter. Dagens farkost som vi ska titta närmare är den farkost som var tänkt att ersätta den åldrande Y-Wing, och vilken fyller en liknande roll på spelbordet för Rebellalliansen som TIE-Bombern gör för Imperiet.
Jag talar givetvis om B-Wing, vilken är hämtad från filmen Jedins Återkomst (Return of the Jedi, 1983) där flertalet av dessa farkoster deltar i slaget om den andra Dödsstjärnan. Även om det otvivelaktigt inte handlar om något av de mer ikoniska farkosterna från originaltrilogin, så gör ändå dess udda utseende att den sticker ut något från övriga farkoster. Utseendet ja, medan man tämligen enkelt se varför en X-Wing eller Y-Wing fått sitt namn ifrån, så är det otvivelaktigt svårare med en B-Wing. Enligt alltid välunderrättade Wookieepedia, så härrör antingen namnet från att farkosten, i upprätt position, påminner om ett ”B”, eller för att den ser ut som ett svärdsfäste, och av denna anledning fått smeknamnet ”Bladewing”, vilket sedan förvandlats till B-Wing. Oavsett vad, hade det varit upp till mig, så hade den fått namnet T-Wing. Oavsett orsaken till namnet, som jag ändå kan tycka är lite krystat, så lämnar vi diskussionen om orsaken till dess namn och vänder istället blickarna till farkostens bakgrundshistoria.

Attackstyrka Shantipole
Äventyret Attackstyrka Shantipole

För att göra detta, så behöver vi – som alltid känns det som – gräva djupt i allt det material som återfinns i det numera nedlagda (men knappast glömda) Expanded Universe. Här serveras vi berättelsen om hur Rebellalliansen, efter Slaget vid Yavin, fått lära sig den hårda vägen att de åldrande Y-wingarna inte längre hade någon chans mot Imperiets nya taktiska doktrin att skydda sina konvojer, och att man behövde inte bara behövde en ny taktik, utan också en ny farkost. Som tur var så hade Rebellerna året innan Slaget om Yavin lyckats befria den Mon Calamariske taktikern Gial Ackbar, vilken snabbt valde att erbjuda Alliansen sina tjänster. Fullt medveten om att Rebellerna inte hade kapaciteten att förlita sig på större och tyngre farkoster för att angripa Imperiets konvojer, utan skulle behöva förlita sig på mindre farkoster, skred Ackbar till verket. Vid sidan av att utarbeta en ny strategi för att hur Rebellerna skulle angripa Imperiets konvojer, så började han även skissa på en ny farkost specifikt avsedd för just denna roll. Ackbars idé var att utveckla en ny vapenplattform, som inte bara skulle vara kapabel att utrustas med många olika vapensystem, men också tillräckligt manöverduglig för att kunna ha en chans mot mindre farkoster som TIE-Fightern.
Personligt övervakad av Ackbar, så inleddes ”Projekt Shantipole” i största hemlighet på en rebellbas i asteroidbältet Roche. Här byggde Slayn & Korpil de första prototyperna, men innan de kunde levereras till Rebellerna, så angreps basen av Imperiets styrkor som försökte komma över ritningarna till dessa nya farkoster. Detta blev således B-wingarnas elddop, när dessa prototyper framgångsrikt sattes in för att försvara rebellbasen. Sporrade av framgångarna i att försvara Rebellbasen, så bildades Dagger Squadron som den första enheten utrustade med de nya farkosterna. B-Wingarna, eller A/SF-01 B-Wing Starfighter som den hette officiellt, skulle efter detta se omfattande tjänstgöring i såväl Rebellalliansens tjänst som i den Nya Republiken, och 40 år senare i det Andra Galaktiska Inbördeskriget, så användes B-Wingar framgångsrikt av båda sidor. Under årens lopp så gjordes flera modifikationer, bland annat lanserades en tvåsitsig variant, vilken figurerar i den kommande Rebell Aces Expansion Pack.
För er som spelat Stjärnornas Krig Rollspelet, så känns kanske bakgrundshistorien igen, då den figurerade i äventyret ”Attackstyrka Shantipole” (Strikeforce Shantipole, 1988). Detta var dock inte första, eller sista, gången som bakgrundsmaterial från West End Games populära rollspel Star Wars: The Roleplaying Game skulle leta sig in i Expanded Universe. Men det är, som man säger en annan historia. För nu har jag hållit på alldeles för länge, och det har blivit dags att vända blickarna tillbaka till Star Wars X-Wing Miniatures Game och se vad B-Wing Expansion Pack har att erbjuda på spelbordet.
Som vanligt i dessa recensioner, så har jag valt att behålla de engelska termerna, för att undvika oklarheter och bespara er mina hemsnickrade översättningar. Även om det känns bittert, så är jag också pragmatisk och inser själv att fördelarna uppväger de eventuella nackdelarna med detta förfarande.

B-Wing Expansion Pack
B-Wing Expansion Pack

Så hur har då Fantasy Flight Games förvaltat Ackbars önskan om en anpassningsbar vapenplatt som skulle kombinera styrka, stryktålighet och manöverduglighet, för att inte bara kunna användas mot de större farkosterna, utan också effektivt kunna bekämpa Imperiets mindre Starfighters. Så vad bjuds vi då på ur denna aspekt när det gäller B-Wing Expansion Pack? Tja, det första vid bjuds på är samma plastförpackning som Fantasy Flight Games använder till alla mindre farkoster, och vars plast är otroligt vass (ja, jag tjatar om det, men lik förbannat så lyckas jag ändå alltid skära mig). Likt många andra farkoster, så sitter modellen fast rätt rejält, och eftersom det finns en hel del smådetaljer på modellen, så bör man kanske vara lite försiktig när man pillar loss den.

Innehållet i expansionen
Innehållet i expansionen

Själva modellen är som sig bör av yppersta klass, med en osedvanligt hög detaljrikedom och vacker målning. Till skillnad från övriga farkoster, så fästs inte peggen i bottendelen av farkosten, utan på ryggens baksida. Ska man vara petig, så är detta kanske min enda invändning mot en annars utmärkt modell, för poängen med dess utseende, är att den ska kunna användas både vertikalt och horisontellt. För den som önskar kunna göra detta, så finns flera gör-det-själv-videos på Youtube, men eftersom jag själv är född med tummen mitt i handen, så avstår jag från sådana modifieringar.
Själva expansionen är som sig bör fullmatad med grejer, vid sidan av själva modellen så bifogas fyra piloter (två unika och två generiska), fem stycken Upgrades (två Torpedoes, två Cannon och en System), samt en bunt med extra brickor och ett regelkort som beskriver hur Ion Tokens fungerar. I likhet med övriga expansioner, så är det inga hemligheter vilka piloterna eller Upgrades man får i expansionen, det är lika för alla.

B-Wingen kan både ge och ta stryk, och är hyfsat mobil farkost.
B-Wingen kan både ge och ta stryk, och är hyfsat mobil farkost.

Med detta avklarat, så är det dags att se vad farkosten rent praktiskt har att erbjuda den spelare som valt att spela Rebellalliansen. Tja, det är verkligen en intressant farkost, där alla egenskaper är lika – undantaget att vissa piloter kan utrustas med Elite – oavsett vilken pilot du använder dig av. Alla B-Wings har 3 i Attack Value, 1 i Evade, 3 i Hull och 5 i Shields. Dess Action Bar innehåller Focus, Target Lock samt Barrell Roll, och dess Upgrade Bar låter dig utrusta den med en Modifcation, System, Cannon samt två stycken Torpedoes,och där några piloter har tillgång till en Elite Upgrade. Använder du dig av B-Wing/E2 så kan du även utrusta din B-Wing med en Crew. Som synes är det en farkost som både kan dela ut och ta en hel del stryk, det är kanske inte den mest smidiga farkosten, men tillgången till Barrell Roll ger den stora möjligheter att korrigera vart den slutligen hamnar på spelbordet. Jämfört med sin föregångare, så har den behållit dennas värde Evade, Hull och Shield, men tillgången till Barrell Roll gör ändå att mina poäng läggs på en B-Wing. Ett intryck som förstärks när man tar en titt på dess Maneuver Dial, där en B-Wing har tillgång till alla förflyttningsalternativ i hastighet ett, med en Turn är röd och övriga är gröna. I hastighet två så är har den återigen tillgång till alla normala förflyttningsalternativ, och där rakt fram är grön. Vid sidan av detta så kan den även göra en K-turn, vilken är röd. I hastighet tre är förflyttningen rakt fram grön, medan dess Bank är röd. I hastighet fyra kan den endast röra sig framåt, vilken är röd. Återigen en klart bättre Dial än vad Y-Wingen var kapabel till, vilken till råga på allt endast hade gröna alternativ. Som synes så har Ackbar gjort ett bra jobb, och att man kan placera B-Wing som en slags kombination av X-Wing och Y-Wing.

Ten Numb
Ten Numb

Det är således dags att ta en liten titt på de piloter som följer med i expansionen, och först ut är Ten Numb. Denna före detta prisjägare och sprängämnesexpert från Sullust, anslöt sig senare till Rebellalliansen där han tjänstgjorde i Blue Squadron. Efter att ha deltagit i Slaget om Endor, befordrades han till befälhavare för Blue Squadron, och deltog i flertalet strider under den Nya Republiken. Efter att ha tagits tillfånga av General Weir på Corellia, fördes han till Tralus där han avled under förhören innan Rogue Squadron kunde rädda honom. I filmen Jedins Återkomst spelades han av Richard Bonehill, och kan skymtas som snabbast i samband med genomgången inför attacken mot Dödsstjärnan II, där han är iförd en röd uniform  som övriga B-wingepiloter.
Hur som helst, Ten Numb är en unik pilot med 8 i Pilot Skill, kan utrustas med en Elite Upgrade, och vars förmåga är att ”when attacking, one of your critical results cannot be cancelled by defense dice” och kostar 31 poäng. Ett något kostsamt kort, speciellt som B-Wingarna bara har tillgång till en Defense Die, och således kan elimineras förhållandevis snabbt. Men detta vägs upp av en klart intressant förmåga, speciellt i kombination med Mangler Cannon, då denna förvandlar en normal Hit till en Critical Hit. Oavsett kombination, så lär Ten Numb, om du väljer ha honom på spelbordet, att vara ett prioriterat mål för din motståndare att slå ut som snabbt som möjligt.

Ibtisam
Ibtisam

Den andra och sista unika piloten vi bjuds på i expansionen är Ibtisam, en kvinnlig Mon Calamarisk pilot som är hämtad från Expanded Universe och vilken deltog i Slaget i Endor. Under slaget så träffades hennes B-Winge så illa att den slogs ut, och blev tvingad att spendera tolv timmar drivande i rymden innan hon kunde räddas. Efter att ha spenderat flera månader på diverse sjukhus, återvände hon i aktiv tjänstgöring hos Rogue Squadron. Här blev hon till sin stora irritation förpassad till att ratta en X-Wing, innan hennes skicklighet gjorde att hon till slut fick möjligheten att återigen ratta hennes älskade B-Winge. I samband med att enheten skickades till planeten Ciutric V, dödades hon när hennes B-Winge sköts ned av kejserliga TIE Fighters. Skapad av Michael Stackpole, som skrev manus till de tecknade serierna om Rogue Squadron, hann hon medverka i fem berättelser innan hon dödades över Ciutric V i berättelsen Mandatory Retirement. Hon omnämns dock i boken Isard’s Revenge och Rogue Leader, den senare skriven av W. Haden Blackman.

Ibtisam
Ibtisam

I spelet så har Ibtisam en Pilot Skill på 6, kan utrustas med en Elite Upgrade, har en förmåga som ”when attacking or defending, if you have at least one stress token, you may reroll 1 of your die” och kostar 28 poäng. I seriernas värld så var Ibitsam känd som en skicklig, men våghalsig pilot som sköts ner flera gånger, och uppenbarligen uppskattar Stress. Som vanligt när det gäller Star Wars X-Wing The Miniatures Game, så är gratis alltid uppskattat och detta är en kanonförmåga. Inte nog med att det ökar dina träffmöjligheter, det skänker även dig en extra överlevnadschans. Visst, det kommer till ett pris, och vid sidan av kostanden, så är det väl det faktum att en B-Winge inte allt för många gröna förflyttningsalternativ. En tänkbar kombination, som jag testat med viss framgång, är att utrusta henne med Push the Limit. Vilket gör att hon dels får en Action och en Stress, vilket sen kan trigga hennes förmåga. Nackdelen, som för många av denna expansions piloter, är poängkostnaden.

Dagger Squadron Pilot
Dagger Squadron Pilot

Den första av de två medföljande generiska piloterna är Dagger Squadron Pilot, vilket var en elitenhet som bildades i försöken att försvara Projekt Shantipole och ursprungligen var utrustad med prototypversion av farkosten. De skulle senare bli en elitenhet i ordets rätta bemärkelse, och medverka i strider för såväl Rebellalliansen som för den Nya Republiken. I spelet så har Dagger Squadron Pilot samma förmågor och egenskaper som alla andra piloter, förutom att den inte kan utrustas med en Elite Upgrade. Dagger Squadron Pilot har en Pilot Skill på 4, och kostar 24 poäng. Som de flesta generiska piloter, så saknar den specifik förmåga och istället får man en kortare beskrivning av farkosten som beskrivs som ”a unqiue gryostabilization surrounds the B-Wing’s cockpit, ensuring that the pilot always remains stationary during combat”. Ett helt ok alternativ kan jag tycka, visst, den kostar bara två poäng mindre än Ibitsam, vilket kan vara lite på den dyrare sidan.

Blue Squadron Pilot
Blue Squadron Pilot

Den sista piloten är även den generisk, och utgörs av Blue Squadron Pilot. Blue Squadron Pilot har en Pilot Skill på 2, och om du önskar ha denna pilot på spelbordet, så kostar det dig 22 poäng. Precis som den tidigare generiska piloten, så saknar Blue Squadron Pilot någon förmåga, och rutan vigs istället åt lite information om farkosten som ”because of its heavy weapon array and resilient shielding, the B-Wing soldified itself as the Alliance’s most formidable assault fighter”. Precis som tidigare piloter är även denna gratis, och kostar fyra poäng mer än dess motsvarighet i form av Gold Squadron Pilot, vilken rattar en Y-Wing.

Advanced Proton Torpedoes
Advanced Proton Torpedoes

Som sagt så medföljer fem stycken Upgrades i denna expansion, varav de flesta redan figurerat i tidigare expansioner. Jag kommer därför inte lägga ner allt för mycket tid på att beskriva den allt för ingående, utan istället koncentrera mig på att beskriva vad de kan göra ombord på en B-Wing. Först ut av dessa Upgrades är den första av två Torpedoes, nämligen Advanced Proton Torpedoes, vilka vi även sett i TIE-Bomber Expansion Pack. Advanced Proton Torpedoes har ett Attack Value på fem poäng, kan endast användas inom avstånd 1 och kostar 6 poäng. Den kräver en Target Lock för att aktiveras, och låter dig ändra upp till tre av dina missar till Focus. En habil Upgrade som dock är rätt kostsam, speciellt ombord på de redan dyra B-Wingarna. Men rätt använd, så kan den få förödande konsekvenser för det skepp som drabbas av dess effekt, då det mycket väl kan sluta i fem träffar.

Proton Torpedoes
Proton Torpedoes

Nästa Upgrade är i form av Proton Torpedoes, vilken vi sett i flera expansioner, bland annat Y-Wing Expansion Pack. Till en kostnad av fyra poäng skjuter du iväg en protontorped inom räckvidd 2 till 3 och vilken har ett Attack Value på 4. Du kan ändra ett Focus-utslag till en Critical Hit. Känns väl rätt gjuten på Ten Numb, vars förmåga låter honom ändra en Critical Hit till en träff som inte kan förhindras med hjälp av tärningsslag. Men återigen är det priset, och det faktum att det här är en engångsartikel, som ligger kortet i fatet på denna farkost. Men, som jag redan varit inne på, det finns vissa möjligheter att få ut lite mer av kortet…

Autoblaster
Autoblaster

Härnäst bjuds vi på ett nytt kort i form av en ny Cannon, nämligen Autoblaster. Detta kort har ett Attack Value på 3, kostar 5 poäng och en förmåga som när du genomför en ”ATTACK: Attack 1 ship. Your hit results cannon be canceled by defense dice. The defender may cancel critical results before hit results”. Känns kanske som ett kort som skulle passa Ten Numb som hand i handsken, om det inte var för en sak, nämligen kostanden. Även om B-Wing har förmågan att suga upp en hel del styrk, så är det fortfarande en hyfsat sårbar farkost, som kommer bli huvudmålet för din motståndare att slå ut så fort som möjligt. Med endast 1 i Evade, så är risken stor att både Shields och Hull kommer ätas upp snabbt. Men visst, lyckas du hålla din farkost vid liv tillräckligt länge, så är chansen att Autoblaster kommer förorsaka en hel del problem för din motståndare.

Ion Cannon
Ion Cannon

Expansions andra Cannon är Ion Cannon, vilken även återfanns i Slave 1 Expansion Pack och är orsaken till varför vi expansionen behäftats med ett informationskort om hur joniserande vapen fungerar. Denna Upgrade kostar 3 poäng, har ett Attack Value på 3 och kan användas inom avstånd 1 till 3. Skulle du träffa en farkost, så får denne en skada och en Ion Token. Ett joniserat skepp, det krävs en Ion Token för att jonisera ett litet och två för ett stort, kan endast flytta ett steg framåt i nästa runda. Det kan vara ett bra sätt att kontrollera motståndaren, då man vet vart farkosten kommer hamna nästa gång. Återigen ett kort som känns avsett för Ten Numb, vars förmåga gör att det kommer bli väldigt svårt för en motståndares farkost att inte bli joniserad. Ett kanske billigare alternativ, som kan bli mycket frustrerande för motståndaren.

Fire Control System
Fire Control System

Den femte och sista Upgrade som följer med i denna expansion är Fire-Control System, vilket kostar två poäng och låter dig ”After you perform an attack, you may acquire a target lock on that defender”. Jag har sagt, eller skrivit, flera gånger att gratis Actions alltid är gott i Star Wars X-Wing Miniatures Game, och detta är sannerligen inget undantag. För en kostnad av endast två poäng, så kan du alltid frigöra en Action, och få en gratis Target Lock när du angriper en motståndares farkost, oavsett om du träffar eller inte. Något som kan vara väldigt värdefullt efter de första rundorna, då det blir mer viktigt att plocka på sig Focus eller Evade brickor, för att på sätt förbättra sina farkosters träff eller överlevnadschanser. Det är också väl värt att påpeka att kortet även fungerar för farkoster som normalt sett inte har tillgång till Target Lock i sin Action Bar, vilket kan vara väl värt att betänka. Det är således en no-brainer, speciellt om du vill sitta och hålla i dina Secondary Weapons som kräver en Target Lock för att aktiveras.

Så vad blir då omdömet över denna expansion, och vad kan den tänkas tillföra eller utsätta dina styrkor för. Tja, ser man på dess egenskaper så är detta en välbalanserad och potent kraft på spelbordet, och som man kan anpassa allt efter vad man kan tänkas möta för motståndare. En annan styrka, speciellt i jämförelse med t.ex. X-Wing, är att man får tillgång till System Upgrades, vilket är den utan tvekan bästa klassen av Upgrades i spelet. Med ett Attack Value på 3, så är B-Wing fullt kapabel, till skillnad från Y-Wing, att klara sig utan några egentliga Secondary Weapons, och med 3 i Hull och 5 Sheilds, så klarar den också av att ta en hel del stryk innan den försvinner från spelbordet. Det är också en hyfsat, med tanke på dess bepansring, manöverdugligt farkost, som kanske inte kan ge sig i kast att flyga ifrån en TIE Interceptor, men åtminstone klarar av några av Imperiets mindre rörliga farkoster.
Men allt detta kommer till ett pris, som jag redan varit inne på, och det är poängkostanden. Även om de flesta Rebellfarkoster vi hitintills tagit oss en titt på är förhållandevis dyra, så bleknar det i jämförelse med B-Wings. Även om jag gillar Ten Numbs förmåga, så är risken att kostnaden snabbt drar iväg när man försöker få största möjliga nytta av hans förmåga. Risken är att man blir sittande med ett litet skepp som man lagt ut väldigt mycket poäng på, och som trots allt är förhållandevis sårbart. För även om det krävs nio träffar för att plocka bort B-Wingen från bordet, så kan det gå fort. Speciellt som den har bara 1 i Agility, och således får slå endast en Defense Die (om inte attacken sker på avstånd 3 eller om man lyckas gömma sin farkost bakom ett skydd). Ett par välriktade träffar från en TIE Interceptor, och det är slut. Detta gäller även för de generiska, som även dessa kan dra iväg kostnadsmässigt, när man försöker biffa upp dem.
Detta till trots så är ändå B-Wing en av mina favoritfarkoster i spelet, speciellt som den kan anpassas väldigt mycket efter motståndare. En pilot som Ten Numb är visserligen dyr, men det finns en hel del intressanta kombinationer som kan göra honom till en – för motståndaren – otroligt obehaglig pilot att ställas mot. Även om den kanske inte riktigt förmår konkurrera ut X-Wing på spelbordet, så har den i stora drag gjort att Y-Wingen nästan aldrig får se mycket användning. Det är också trevlig modell att plocka fram, som gör sig verkligen bra på spelbordet rent estetiskt. Det är kanske inte en farkost du kommer behöva fler än en i samlingen, även om du får en extra i Rebel Aces Expansion Pack. Även om man slänger in en generisk pilot, så är risken stor att poängkostnaden snabbt skenar iväg när man försöker biffa upp den.
Som vanligt så medföljer flera intressanta Upgrades som känns rimliga att använda på en B-Wing. Ska man kanske kritisera något, så är det väl att de flesta känns rätt avsedda för Ten Numb, medan stackars Ibtisam inte riktigt har något kort som passar henne fullt ut. Det kortet är förstås Push the Limit, som medföljde A-Wing Expansion Pack.
Även om detta inte är en farkost du lär slå åttor runt din motståndare, så är ändå B-Wing en förhållandevis lätt farkost att kontrollera. Något som gör att även nybörjare kan använda den utan att behöva träna allt för mycket, det är en tyngre och mindre manöverduglig version av X-Wing.

Med tänkte jag avrunda recensionen med att sammanfatta den tredje vågen, som får sägas bryta lite mot vad vid tidigare sett. För även om en B-Winge utan problem kan ge sig in i en flygstrid, så var detta inte dess primära uppgift, något som också avspeglas i dess Maneuver Dial. Den är inte dålig, men det är ingen direkt speedkula. Vilket även gäller för de övriga tre, vars primära uppgift är att understödja dina övriga styrkor. Om det så är genom att dela ut Tokens, störa motståndarna eller överösa dem med Torpedoes och Missiles, så är detta inga farkoster för frontlinjen. De gör sig bättre bakom linjen, där de kan styra och bistå dina övriga farkoster.
Det är också en våg som trots allt ställer en hel del krav på dig som spelare, och kanske inte är de första farkoster du ska köpa. Undantaget B-Wing, och till viss del TIE-Bomber, så kräver både HWK-290 och Lambada-class Shuttle en hel del övning innan man kan få ut allt man behöver från dem. Således kanske inte den våg som en nybörjare till spelet bör koncentrera sig på, utan vänta tills man fått ett par omgångar under bältet.

Så med dessa ord, så avslutas nu denna recension. Tack för att du tog dig tid, och nästa gång vi återvänder till  Star Wars X-Wing Minaitures Games, så tänkte jag mig en titt på den fjärde vågen och Z-95 Headhunter Expansion Pack.

Källor:
A/SF-01 B-wing starfighter https://starwars.fandom.com/wiki/A/SF-01_B-wing_starfighter/Legends
Strikeforce Shantipole https://starwars.fandom.com/wiki/Strike_Force:_Shantipole

Ten Numb https://starwars.fandom.com/wiki/Ten_Numb/Legends
Dagger Squadron https://starwars.fandom.com/wiki/Dagger_Squadron_(Rebel_Alliance)
Blue Squadron https://starwars.fandom.com/wiki/Blue_Squadron_(Rebel_Alliance)/Legends