Samlingen av brädspel som gavs ut av Äventyrsspel på 1980-talet, börjar nu efter många om och men bli komplett. Idag lades en av de sista pusselbitarna, när brädspelet Rymdimperiet landade i bokhyllan. Som vanligt när det gäller dessa tidiga brädspel, så var Äventyrsspels involvering i arbetet begränsat till att skriva reglerna, resten i form av utformning och distribution, hamnade på AB Jan Edmans bord.

Omslag Rymdimperiet
Fredrik Malmberg skrev reglerna till Rymdimperiet (1983)

Även om det inte framgår vem konstruktören är, så behöver man bara gå till boken Äventyrsspel – Bland Mutanter, Drakar och Demoner för att få svaret. Mannen bakom spelet är ingen annan än Fredrik Malmberg, som skrev reglerna i samband med att han gjorde lumpen. Inspirationen till Rymdimperiet ska Malmberg hämtat från brädspelet Rail Baron, vilket gavs ut av det amerikanska förlaget Avalon Hill.
Likt majoriteten av Äventyrsspels tidiga brädspel så har jag aldrig spelet Rymdimperiet, och en snabb titt på reglerna väcker ingen större lust. Spelet som är för två till sex personer, går i stora delar ut på att frakta varor mellan olika planeter. Ju längre resa, desto mer pengar får du. Med pengarnas hjälp kan du investera i egna fraktlinjer, som dina motspelare sedan måste betala för att använda, eller hyperrymdsmotorer i dina fraktskepp.

Tabellsamling
I tabellsamlingen finns alla rutter och priser

Någon vidare koll över vad du ska frakta och vart, har du dock inte. Allt detta sköts av ett tärningsslag, vilket jag misstänker kan uppfattas som otroligt frustrerande. Speciellt som det innebär att man saknar någon som helst möjlighet att dels planera vilka rutter man ska försöka kontrollera, eller vilka rutter man ska undvika på förhand. Det känns således som om man är i händerna på Fru Fortuna, och att det kan bli svårt att utarbeta någon på förhand gångbar taktik för hur man ska vinna. Nu har jag som sagt inte spelat Rymdimperiet, eller Rail Baron för den delen, men intrycket infinner sig att det här är Monopol i rymden. Vilket gör min motvilja till att testa det ännu större, då jag har väldigt svårt för Monopol.
Det jag dock kan tycka är trist, är hur man faktiskt lägger upp en rätt intressant bakgrundshistoria, bara för att inte använda den överhuvudtaget i själva spelet. Enligt texten på baksidan så utspelas spelet i skuggan av rykten om att det en gång så stolta – och förmodligen mäktiga – Rymdimperiet är på mot en ekonomisk kollaps med allt det innebär. Men tyvärr återspelas detta inte alls i själva spelet, utan istället förväntas spelarna spendera mellan två till tre timmar med att spela Monopol i rymden, utan att kunna kontrollera vad de ska frakta eller vart.

Spelplanen till Rymdimperiet är åtminstone till det yttre passande för spelet
Spelplanen till Rymdimperiet är åtminstone till det yttre passande för spelet

Det blir förstås inte bättre av att produktionsvärdet, som vanligt när det gäller Äventyrsspels tidigare brädspel är rätt lågt. Visst kartan över själva imperiet är hyfsad, men det förtas av att man ska förväntas flytta runt en rad olikfärgade plastpluppar, som osökt för tanken till Fia-med-Knuff. Det hade förstås varit mer stämningshöjande med markörer i form av rymdskepp, men jag antar att det var en kostnadsfråga. Även om omslaget inte är lika anskrämligt som till Okänd Planet, så är det verkligen inget som skulle fått mig att öppna på plånboken. Kanske är dags för en ”Äventyrsspels tio bästa/värsta brädspelsomslag”? 🙂 Även om ”KR” på de pengar som medföljer i spelet kan – om man vill vara snäll – tolkas som krediter, så förtas även detta av att pengarna mer ser ut att höra hemma i Monopol än i ett spel som utspelar sig i rymden.
Får väl se om man lyckas hitta någon som är intresserad av att spendera två till tre timmar av sitt liv med att spela ett spel, som inte ens jag känner mig speciellt intresserad av.

Rymdimperiet Innehåll
Spelmarkörer, pengar och korten är inte direkt stämningshöjande

Hur som helst, med detta så är nu samlingen av brädspel som Äventyrsspel gav ut under första hälften av 1980-talet komplett. Nu saknas bara brädspelet Empire (Imperium, 1977), som Äventyrsspel gav ut på licens från Games Designers’ Workshop så är samlingen av förlagets brädspel från 1980-tal komplett. Kvar att införskaffa är Domedagens Hjältar och Kampen om Citadellet.