”Don’t tell me, let me guess. We have to save western civilization again, right?”
We all though Ski was crazy. ”We are the last hope of civilization in Poland”, he said. ”Julian is a dictator, Krakow is run by a bunch of gouging, merantile profiteers. There are bandits everywhere, and the only one who cares about the Polish people is Father Wojiech. We have to help him – it’s the only way to keep everything from sliding into the pit.”
All of us in the squad arguet for hours. I said helping Father Wojiech is insane and is only gonna get us all killed. We should hole up somewhere and see what the situation is in the spring.
So who are we kinked up? Guess?

Äventyret White Eagle
Äventyret White Eagle

Idag tänkte jag bjuda på en liten inblick i samlingen, och först ut i denna serie av blogginlägg, är äventyret White Eagle till det postapokalyptiska rollspelet Twilight:2000. I detta klassiska rollspel så antar spelarna rollen som – främst – amerikanska soldater, som efter att världen fallit samman i sviterna av ett tredje världskrig mellan Nato och Sovjetunionen/Ryssland, nu försöker ta sig tillbaka till USA. Den första utgåvan av spelet, som skrevs av bl.a. Frank Chadwick och gavs ut av Games Designers’ Workshop (GDW), kom ut 1984 och får sägas vara en rätt tidstypisk Kalla Krigs-produkt. En andra utgåva av reglerna släpptes 1990, vilken vid sidan av de sedvanliga regeländringarna, även hade fått en mer uppdaterad bakgrundshistoria till orsakerna för att Ryssland och Nato drabbat samman. Vid sidan av grundreglerna, så släppte GDW ett flertal alternativa kampanjmiljöer, bland annat Merc:2000 där spelarna tog rollen som legosoldater eller Twilight Nightwares, där spelarna bekämpade diverse olika övernaturliga varelser.

White Eagle är den tredje, och avslutande delen i kampanjen Return to Europe Series, och skriven av rollspelsveteranen Loren K. Wiseman som även skrivit de två tidigare äventyret. Tyvärr avled Wiseman i februari 2017 i sviterna av en hjärtattack. White Eagle gavs ut av GDW 1990, och var det sista äventyret som gavs ut till den första utgåvan av Twilight:2000.
Äventyret utspelar sig ett drygt år efter händelserna i Free City of Cracow (1985), det första äventyret som släpptes till spelet, och ger spelarnas rollpersoner möjligheten att återse södra Polen. Här rasar ett långintensivt krig mellan kung Julian av Schlesien och den Fria staden Krakow om kontrollen över områdets råvaror. På den av kriget förödda landsbygden försöker befolkningen överleva så gott det går, och bland dessa vinner Wojsko Ludowa (Folkets Armé) under ledning av Fader W. Niekarz ständigt nya anhängare. Niekarz dröm om ett fritt och enat Polen, utan despotiska diktatorer eller krigsherrar, gör att nya rekryter ständigt samlas under den Polens gamla röda fana med en vit örn. Men utan vapen, pengar eller militära ledare, så kommer Niekarz dröm endast förbli en dröm, det är här spelarnas rollpersoner kommer in.

Framryckning
Framryckning

Tyvärr har jag inte spelat något av de tre äventyren i Return to Europe, så hur det fungerar rent praktiskt kan jag inte säga. Men efter att ha skummat igenom äventyret, så känns det som ett typiskt äventyr till Twilight:2000. Upplägget är väldigt öppet, där fokus ligger på att beskriva platser och personer som rollpersonerna kan besöka och interagera med. Fram träder, åtminstone vad jag antar är, en rättvisande bild av hur Europa skulle se ut efter en begränsat kärnvapenkrig.
Trots spelets uppenbara militära koppling, så ligger fokus ofta, så även här, på att utnyttja diplomati och inte enbart ren muskelstyrka. Det finns gott om SLP för rollpersonerna att interagera med, och vissa kan mycket väl tänka sig bistå dem och Fader Niekarz, om än till ett visst pris. Det finns således gott om möjligheter för spelarna att rollspela äventyret, och hitta egna lösningar på de problem de ställs inför.
Men även om vi hade otroligt kul med Twilight:2000, speciellt andra utgåvan, så gick det inte att blunda för att tiden i slutet av 1980-talet sprungit ifrån spelet. Detta var ett spel skrivet i skuggan av det Kalla Kriget, och där konflikten mellan Öst och Väst var en bärande del i upplägget. I takt med att Sovjetunionen successivt föll samman, och slutligen avvecklade sig själv den 31 december 1991, så blev en världsomspännande konflikt mellan Öst- och Västblocket allt mindre och mindre troligt.

Nåväl, själva äventyret letade sig in i samlingen bara för något år sedan, när jag snubblade över det för en billig peng på Ebay. Visst, något klassiskt äventyr i stil med Free City of Cracow eller Armies of the Night är det inte, men ett habilt äventyr som kanske mer ska ses som ett tidsdokument över en svunnen tid. Vore onekligen intressant att banka liv i en kampanj, kanske som ett what-if-scenario.