THERE IS MUCH TO LEARN…

There are many who, in search of once and future truths, make terrible errors. Among their fail rituals, their bodies twist and change. They become commanded by a will greater than their own, a being for whom no knowledge is considered forbidden. The Lurker at the Threshold is seeking a way to manipulatie the world from outside space and time. Only the investigators can find a way to stop the dangerous machinations of Yog-Sototh or else they may find themselves joining the ranks of the mindless servants arrayed against them.

The Beyond the Threshold expansion includes new investigators, new tiles, a new monster, access to two new scenarios, and more, allowing the investigators to pit themselves against the all-knowing Yog-Sothoth.

GAME CONTENTS
1 RULESHEET • 6 MAP TILES • 2 INVESTIGATOR CARDS AND PLASTIC FIGURES • 8 COMMON ITEM CARDS • 1 UNIQUE ITEM CARD • 10 SPELL CARDS • 9 CONDITION CARDS • 4 DAMAGE CARDS • 4 HORROR CARDS • 4 MONSTER TOKENS AND PLASTIC FIGURES • 16 FIRE/DARKNESS TOKENS • 10 CLUE TOKENS • 7 PERSON TOKENS • 2 WALL TOKENS • 4 KEY TOKENS

Expansionen Beyond the Threshold 
till Mansions of Madness
Expansionen ”Beyond the Threshold
till Mansions of Madness

Efter en för egen del smått omtumlande april, där jag högst oväntat – speciellt med tanke på det pågående Covid-19-utbrottet – blev med jobb, så kändes det skönt att äntligen få sätta sig ner i soffan i söndags och äntligen få se fram emot lite ledighet. Tyvärr bara till på tisdagen, men man får ta vad man får. Hur som helst, vad passar då bättre än att plocka fram ett brädspel för att rensa hjärnan och koppla ner med? Årstiden till trots, så föll valet på Mansions of Madness (2nd edition) från Fantasy Flight Games, ett spel som trots att det är ett av mina favoritspel, tyvärr inte fått allt för mycket speltid den senaste tiden. Men nu var det tänkt att det skulle bli ändring på det. Det skulle dock visa sig bli mer komplicerat än jag tänkt, då jag tyvärr glömt att ladda surfplattan och att laddningskabeln inte fanns där jag trodde den skulle vara. Efter några väl valda svordomar och grävande, så hade jag tydligen tillgodosett de äldre gudarna, och kabeln materialiserades fram.
Så sent om sider, så blev det äntligen dags att börja. Vilket ledde fram till nästa problem, vilket scenario skulle jag välja. Medan klockan obönhörligt tickade på, och mörkret slutligen började lägga sig över västra Aros, så föll slutligen valet på Gates of Silverwood Manor som följde med i expansionen Beyond the Threshold. Denna den första expansionen till Mansions of Madness (2nd edition) släpptes 2016, och hamnade i samlingen rätt omgående efter att den landat på butikshyllorna. Efter att ha spelat igenom de båda scenariona som följde med, så har tyvärr sett rätt lite användning. Det är väl i stora drag kartbrickorna och korten som sett mest användning, men nu blev det som sagt ändring på det. Det visade sig dock att sex timmar på jobbet, och allt stök som följde beslutet att plocka fram spelet, tagit sin tribut och det blev inte bara en kamp mot de äldre gudarna, utan också mot klockan. Men med en sista kraftansträngning, och en hel del gäspande, så lyckades jag till slut slutföra scenariot. Det blev dock en svidande förlust, då jag tydligen tagit lite väl god tid på mig…
Nåväl, med detta så tänkte jag vända blicken mot själva recensionen av expansionen. Som vanligt när det gäller recensionen av spel på engelska, så avstår jag från att översätta specifika speltermer med egna hemvävda termer. Jag vet att det inte är optimalt, men för att underlätta för alla (såväl mig som läsare), så tror jag det är ett bättre system för alla involverade. Där det går, så kommer jag dock lägga in en svensk översättning på den engelska termen inom parentes. Så med det avklarat, så tänkte jag att vi ska hoppa in i recensionen på en gång.

Innehåll
Innehåll i Beyond the Threshold

Som jag redan varit inne på, så är Beyond the Threshold den första riktiga expansionen som Fantasy Flight Games gett ut till den andra utgåvan av brädspelet Mansions of Madness. Även om både Recurring Nightmares och Suppressed Memories släpptes innan Beyond the Threshold, så ser jag inte dessa som expansioner i ordets rätta bemärkelser, då dessa endast innehöll figurer och spelbräden från den första utgåvan av spelet. Men hur som helst, i likhet med många andra av Fantasy Flight Games brädspel, så brukar den första expansionen sällan vara allt för omfattande vad gäller brickor, kartbrickor, varelser, hjältar och regler. Beyond the Threshold är ur denna synvinkel inget undantag, och får anses vara just det. Trots det så är ändå expansionen hyfsat välförsedd vad gäller det fysiska innehållet, men också vad den tillför appen. För som jag beskrev i recensionen av grundreglerna, så är Mansions of Madness appstyrt, vilket innebär att eventuella scenarion återfinns i appen.
Med denna expansion följer ett blad med nya regler och innehållsförteckning, sex nya kartbrickor, två nya investigators (utredare eller hjältar) i form av både figur och karaktärsblad, ett nytt monster (Thrall), fyra nya monsterfigurer och brickor samt en uppsjö nya besvärjelser (Spells), skadekort (både för Fysisk och Mental hälsa), nya Spelledarpersonbrickor, nya föremålemålskort (Item och Unique Cards) och så vidare. Vid sidan av detta så medföljer även två nya scenarion i appen, Gates of Silvermoon Manor och Vengeful Impulses. För att skilja innehållet i denna expansion från grundreglerna och övriga expansioner, så är alla kort märkta med en speciell Beyond the Threshold-symbol i form av en Thrall-arm.

Thrall
Thrall en ny varelse som spelaren/spelarna får tampas med

En stor del av varför jag älskar Mansions of Madness, är just dessa högklassiga brickor som verkligen tar spelet till en ny nivå. Som jag redan varit inne på i recensionen av grundreglerna, så byggs spelbrädet ut allt eftersom man utforskar mer och mer av sin omgivning. Allt detta sköts av appen, som visar vilken kartbricka man ska lägga ut, och vad som finns på den. Vilket jag uppskattar väldigt mycket, då det förenklar spelprocessen. I likhet med de tidigare kartbrickorna, så är har de tryck på både fram och baksidan. Precis som grundreglerna är kartbrickorna av högsta klass, och kanske till med lite bättre. Det känns därför lite bittert att mycket av dessa stämningsförhöjande kartbrickor döljs av de extremt fula, och praktiskt värdelösa basen som monstren ska stå på.

För även om modellerna i Beyond the Threshold håller hög klass, så förtas mycket av stämningen av den otroligt fula basen till monstren. Inte nog med att den orimligt stora och svarta plastbasen täcker stora delar av kartbrickorna, det är näst intill omöjligt att sätta fast de medföljande monstren till brickorna. För i likhet med den första utgåvan av spelet, så envisas Fantasy Flight Games med att använda en stor svart plastbas, i vilken det är tänkt att man ska trycka ner en plastpegg på (i detta fallet) monstrets fot. Problemet är att peggen och hålet inte är i samma storlek och att modellen – på grund av dess utseende – är något framåttung. Något som leder till att man, om man är oförsiktig, kan riskera att förstöra modellen när man försöker pressa ner peggen i hålet, eller helt enkelt bara tvingas låta modellen ligga på basen. Någon gång när jag får tid och pengar, så ska jag investera i genomskinliga plastbaser och limma fast monstren på dessa. Känns som ett klart bättre alternativ än det Fantasy Flight Games använder sig av.

Investigators
De två utforskarna (Investigators) som medföljer i expansionen

Medan monsterfiguren är orsak till en hel del frustration från min sida, så gäller det samma inte figurerna för de nya investigators (utredare), som medföljer i expansionen. Med i denna expansion får vi två nya investigators, nämligen Akachi Onyele och Wilson Richards, vilka figurerat i andra spel i Arkham-serien. Richards förmåga innebär att han blir Focused (fokuserad) när han tvingas göra en Horror check (skräcktest) och förlitar sig på råstyrka och sitt hagelgevär. Onyeles förmåga gör att spelaren själv bestämmer om denne vill offra en Clue (ledtråd) när en händelse (effects) kräver detta. Till skillnad från Richards, så förlitar sig Onyele på sin mentala förmågor. Precis som monsterfiguren, minus den anskrämliga basen, så är modellerna av utforskarnas av bra kvalité, om än jag är lite skeptisk till den mjuka plast man använder. Fördel är förstås att man slipper att armar, ben eller något annat, råkas brytas av. Nackdelen är dock att saker som käppar, armar och så vidare, har en tendens till att böjas.

Scenariot "Gates of Silvermoon Manor" medföljer i appen
Scenariot ”Gates of Silvermoon Manor” medföljer i appen

Eftersom Beyond the Threshold är en mindre expansion, så hålls antalet nya regler till ett minimum. Men några nya regler får vi ta del av, dels så kallade Moving Tiles, vilket innebär att kartbrickorna flyttas till en ny position. När en kartbricka flyttas, så följer alla figurer, brickor och kort som låg på den kartbrickan med till den nya positionen. Den andra, och sista, nyheten är Key Tokens (Nyckelbrickor), vilket används för att markera föremål som kan ha betydelse för att driva historien framåt. Precis som allt i Mansions of Madness, så är det appen som sköter vilka kartbrickor som ska flyttas och hur, och vilka föremål som ska ha en Key Token. Vid sidan av dessa, så medföljer som sagt ett antal nya besvärjelser (Spells) och nya utrustningskort att använda.

"Vengeful Impulses" kombinerar Agata Christie med H.P. Lovecraft
”Vengeful Impulses” kombinerar Agata Christie med H.P. Lovecraft

Expansionens kanske främsta bidrag till spelet är dock inte ett fysiskt föremål, utan vad man hittar i själva appen. För till Beyond the Threshold så medföljer två helt nya scenarion, Gates of Silvermoon Manor och Vengeful Impulses. Det första äventyret låter spelaren/spelarna bistå poliskommissarie Tetsuo Mori att utforska Silvermoon Manor, där en rad personer försvunnit under mystiska omständigheter. Utan att avslöja allt för mycket, så är det ett riktigt roligt och svårlöst scenario där appen nyttjas till fullo. Men favoriten av de två äventyren är dock Vengeful Impulses, där spelaren/spelarna blir anlitade av Thomas Carvey för att ta reda på vem som planerar att mörda honom under en större middag. Ett scenario andas väldigt mycket Agatha Christie, utan att för den delen släppa den där smygande H.P. Lovecraftstämningen som verkligen fångas upp i Mansion of Madness.
Så vad blir då mitt slutomdöme av denna expansion? Tja, det är helt klart en habil expansion, vars kanske främsta tillgång är de två utmärkta scenariona som följer med. Missförstå mig inte fel, det är sannerligen inget fel på expansions fysiska tillbehör, men det är de båda scenariona som gör det väl värt att investera i Beyond the Threshold. Men med detta sagt, så tycker jag ändå den känns lite fattig. Det hade sannerligen inte skadat om man klämt in någon till kartbricka, eller mer revolutionerande spelmekanik. Men det senare brukar Fantasy Flight Games avvakta med tills de släppt en större expansion, vilket i detta fallet är Streets of Arkham, vilken vi lär återkomma till i en senare recension.
Är den värd att investera i då? Det tycker jag nog ändå, om inte annat för de två utmärkta scenariona, av vilka Vengeful Impulses får anses vara det bästa och ett av de bästa som finns att tillgå.