Såg en fråga i en Facebookgrupp om vilket rollspel du velat testa, men av olika anledningar allt fått möjlighet att spela. Efter vissa funderingar, så kom jag på svaret, nämligen steampunk/rymdrollspel Space:1889 från Games Designers’ Workshop (GDW). Ett spel jag länge gick och tittade, klämde och önskade mig spela. Men eftersom ingen annan i min spelgrupp visade något större intresse, så fick det bli. Enx bidragande orsak var förmodligen att vi vid den här tiden hade vi grottat ned oss rejält i Twilight:2000, Advanced Dungeons & Dragons, Warhammer Fantasy Roleplay och så vidare och att det därför kanske inte var så intressant att sätta sig in i ett nytt spelsystem. Det blev således att se, men inte röra…eller kanske ska man säga spela.

Rollspelet "Space 1889" från Games Designers' Workshop
Rollspelet ”Space 1889” från Games Designers’ Workshop

Utvecklat av självaste Frank Chadwick, lanserades idén till spelet i tidskriften Ares Magazine, som ett tänkbart brädspel 1983. Namnet är delvis en drift med scifi-tv-serien Space:1999, men är också i linje med flera andra spel som GDW gav ut, som Twilight:2000 och Traveller: 2300 AD (vilket senare bytte namn till 2300 AD för att inte förväxlas med Traveller). Spelet som gavs ut 1988 av GDW, utspelas som namnet antyder under det sena 1880-talet och presenterar en alternativ historieskrivning, där de samtida vetenskapsmännen lyckats med bedriften att konstruera rymdfarkoster.

Med hjälp av en så kallad ”eterpropeller” (ether propeller), så kunde de första människorna lämna jorden och bege sig till Mars på 1870-talet. Givetvis var de europeiska stormakterna inte sena att utnyttja denna kunskap, och när såväl spelarna som Spelledaren kliver in i handlingen, har Storbritannien, Frankrike, Japan, Ryssland, Tyskland, Österrike-Ungern, USA och har alla anlagt skaffat sig omfattande kolonier på planeter som Venus, Mars och Merkurius. De spänningar som skulle mynna ut i det första världskriget i mitten av 1910-talet, har flyttat ut i rymden.

Kampanjmodulen "Caravans of Mars"
Kampanjmodulen ”Caravans of Mars

Den kanske enskilt viktigaste planeten är Mars, vilken var den första planet som utforskades och koloniserades. Denna heta och torra planet, där vatten är en ständig bristvara, är hemvist för en uråldrig, medan sedan länge, sönderfallande civilisation. De sönderfallande monumenten och omfattande kanalsystemen, är nu de enda kvarvarande resterna av denna civilisation, i vars skugga marsianerna lever. Mars är också hemvist för spelets kanske viktigaste råvara, nämligen ”lift wood”, från vilken större delen av de rymdskepp som används för att utforska och kolonisera vårat solsystem görs av.

Miniatyrfigursregler i form av "Soldier's Companion"
Miniatyrfigursregler i form av ”Soldier’s Companion

Spelet gavs ut mellan 1988 och 1991, och när GDW gick i graven 1996, så plockades spelet upp av Heliograf Inc, vilka gav ut spelet mellan 2001 och 2006. En tredje utgåva av spelet, utgivet av det tyskbaserade Uhrwerk Verlag släpptes i oktober 2014. Efter att Uhrwerk Verlag gick i konkurs 2019, så övertog Ulisses North America licensrättigheterna till spelet.