Ursprungligen publicerat 1986 av Games Workshop, som en slags förgrening av företagets populära figurspel Warhammer Fantasy Battle, fick spelet snabbt kultstatus bland spelarna. En status som förstärktes ytterligare av de produkter som Games Workshop skämde bort kunderna med, speciellt då den i rollspelskretsar högt ansedda kampanjen The Enemy Within. En kampanj som det ändå måste sägas, kanske inte riktigt levde upp till de rätt höga förväntningarna spelarna hade på. När Games Workshop i mitten av 1990-talet skalade bort sin rollspelssektion, och satsade fullt ut på sina figurspel, så togs rättigheterna för spelet över av Hogshead Publishing. Vid sidan av att ge ut nyutgåvor av redan publicerat material, så gav förlaget även ut en rad egna produkter och planer fanns på en revidera utgåva av Empire in Flames, den – milt sagt – ifrågasatta avslutande delen av The Enemy Within-kampanjen. Men någon Empire in Chaos, som den nya avslutande delen skulle heta, blev det inte i butikshyllorna, då Games Workshop 2002 valde att inte förlänga utgivningslicensen med förlaget.

Den massiva lådan till Warhammer Fantasy Roleplay (3rd edition)
Den massiva lådan till Warhammer Fantasy Roleplay (3rd edition)

En mycket efterlängtad, och hyllad må sägas, andra utgåva av det populära rollspelet släpptes 2004. Utvecklad av Green Ronin Publishing, gavs spelet ut av Black Industries, vilket i grund och botten var Games Workshops egna förlag. Under ledning av det Seattle-baserade Green Ronin Publishing, så fick reglerna en behövlig uppgradering och anses av de flesta vara den bästa versionen. Vid sidan av att reglerna sågs över, så uppgraderas även kampanjvärlden så att den var mer i linje med händelseutvecklingen i figurspelet. När Black Industries lades ned 2008, gick också den andra utgåvan av spelet i graven, men spelets historia tog inte slut för det.

Omslaget till den andra utgåvan av Warhammer Fantasy Roleplay
Omslaget till den andra utgåvan av Warhammer Fantasy Roleplay

I stället tog amerikanska Fantasy Flight Games över stafettpinnen, och vilka redan i augusti 2009 annonserade att de snart skulle släppa en tredje version av det populära rollspelet. Tyvärr får man väl konstatera att Fantasy Flight Games version av Warhammer inte togs emot väl, och anses av många som den sämsta versionen av spelet hitintills. Kritiken rörde främst det faktum att många fann spelet, med alla sina kort och tillbehör, mer som ett brädspel än ett rollspel och att spelmotorn lämnade mycket att önska. Under de fem år som Fantasy Flight Games hade licensen för spelet, släpptes en massiv regelbox, mer om den senare, och en handfull äventyr och kampanjmaterial.

Omslaget till den fjärde och senaste utgåvan av Warhammer Fantasy Roleplay
Omslaget till den fjärde och senaste utgåvan av Warhammer Fantasy Roleplay

Licensrättigheterna för spelet gick nu till det brittiska förlaget Cubicle7, kanske mest känt för sitt populära och välskrivna spel The One Ring, som 2018 släppte den fjärde utgåvan av Warhammer Fantasy Roleplay. En utgåva som generellt tagits emot väl av spelarna, och där förväntningarna är höga på vad förlaget kommer göra med nyutgåvan av den klassiska Enemey Within-kampanjen.

De fyra regel- och kampanjböcker som medföljer i grundlådan
De fyra regel- och kampanjböcker som medföljer i grundlådan

Medan det otvivelaktigt spelats en hel del Warhammer FRG genom åren, så har det bara rört sig om den första utgåvan av spelet. Mycket mer än att ögna igenom regelboken till den andra utgåvan, och läst igenom regelboken och äventyrssamlingen Rough Nights & Hard Days till den fjärde utgåvan, har det tyvärr inte blivit. Med andra ord är spelets tredje utgåva helt okänd mark för mig, annat än att jag är medveten om kritiken mot utgåvan. Det var därför med en skräckblandad känsla av nyfiken och bävan, som jag budade hem spelet på Tradera. Efter ett par dagars väntan, så hämtade jag ut det lätt otympliga paketet ut på mitt lokala postombud.

Lådans övriga innehåll
Lådans övriga innehåll

Väl hemma öppnades paket upp, och den massiva lådan trädde fram. En låda som tyvärr är lite illa tilltygad, bland annat var skyddsomslaget skadat och bär tecken av en hel del hyllskav. Men det var inget jag redan visste, och det kompenseras fullt ut av att innehållet är i nyskick. För av någon oklar anledning, så är innehållet helt orört och fortfarande inplastat. Själva lådan är sannerligen välfylld, och består av fyra regel- och kampanjböcker, ett ton av kort (runt 300 stycken) och mängder med brickor. Med andra ord lite vad man förväntar sig av ett spel från Fantasy Flight Games, vilka primärt gjort sig kända för att producera brädspel. Medan min lilla snabbtitt i lådan på intet sätt kan avgöra kvalitén på reglerna, så känns väl dock illustrationerna stämningsfyllda och Warhammeriska. Men visst, jag kan förstå varför vissa har svårt för denna version, med alla sina kort och brickor. Intrycket jag fick när jag bläddrade igenom regelhäftena, är att spelet – på gott och ont – känns mer som ett brädspel än ett rollspel. Vilket kanske också förklaras av att företaget, som jag redan tidigare påpekat, vid tidpunkten var primärt inriktade på att producera brädspel. Det verkar dock som kritiken mot spelet inte avskräckte förlaget, och lärdomarna från Warhammer kom väl till pass när det var dags att lansera spel som Age of Rebellion, Edge of the Empire och Legends of the Five Ring Roleplaying Game.

Innan jag lämnar, så kanske ni ställer er frågan vad jag tänkt göra med spelet? Tja, eftersom jag förmodligen inte lär spela det inom rimlig framtid, så får det nog räkna med att spendera tid i bokhyllan. Kanske blir det någon dag dags att plocka fram lådan, öppna alla förpackningar och plasta in korten. Men det lär knappast ske imorgon, för om jag ska återvända till The Old World, så är det förmodligen med hjälp av den fjärde utgåvan…