Tidigare i veckan nåddes bloggen av den tråkiga nyheten att den brittiske spelutvecklaren Richard Halliwell har avlidit. I slutet av 1970-talet hade Richard tillsammans med Rick Priestly utvecklat figurspelet Reaper, vilket imponerande så mycket på Brian Ansell, att han helt enkelt anställde dem för att utveckla Games Workshops egna figurspel Warhammer Fantasy. Vid sidan av att utveckla regelsystemet, så var Richard djupt involverad i att bygga upp kampanjvärlden. Inspirerad av sina resor runt om i Latinamerika, så konstruerade han kontinenten Lustria. Denna djungel- och ruintäta kontinent befolkade han sedan med intelligenta grodor från rymden, och det är väl kanske inte otänkbart att hans ständiga resande gav honom nya perspektiv de övriga på Games Workshop saknade.

Det var dock först i slutet av 1980-talet som han skulle få sitt riktiga genombrott, och således också erkännande. Tillsammans med Marc Gascoigne, utvecklade han figurspelet Dark Future, ett post-apokalyptiskt spel där spelarna kontrollerar en bilförare som försöker ta sig genom USA. Släppt av Games Workshop 1988, så kom Richards inspirationen till spelet från filmer som Mad Max, och var ursprungligen tänkt att utspelas i Judge Dredd-världen och en spinn-off till Games Workshops Judge Dredd: The Roleplaying Game.

Dark Future
Figurspelet Dark Future

Det spel som han dock skulle vara mest förknippad med är figurspelet Space Hulk. Utvecklad tillsammans med Dean Bass, skulle detta spel få ett otroligt inflytande på marknaden och vara en av inspirationskällorna Äventyrsspels använde sig av när de utvecklade Kampen om Citadellet. Spelet utspelas i Warhammer 40k-världen, och är ett brädspel för två spelare. Den ena spelaren tar rollen som de fåtaliga, men välutrustade och långsamma Space Marines, medan den andra spelaren tar rollen som en hord av snabba och dödliga utomjordingar ombord på ett ruttnande rymdskepp. Om än premissen må låta enkel, så var spelet otroligt svårt, speciellt om du kontrollerade de fåtaliga Space Marines, och blev en enorm framgång för Games Workshop. Vid sidan av att Games Workshop släppt tre utgåvor av spelet, så har det släppts som datorspel hela sex gånger(!).

Richard Halliwell var delaktig i utvecklandet av brädspelet ”Space Hulk”.

Jag avslutar detta inlägg med att citera David på Sf-bokhandeln:

Richard Halliwell har helt klart bidragit till att forma Games Workshops 80-tal, och därmed hela den brittiska spelindustrin på den tiden. Nu är han borta, men hans skapelser lever kvar.

David, SF-bokhandeln

Källor:
Richard Halliwell
RIP Richard Halliwell