Imperial Players can a lethal starfighter to their X-Wing™ squadron with the TIE Interceptor™ Expansion Pack. the finest mass-produced starfighter of its time, the TIE Interceptor excels at dogfighting thanks to its heightened manoeuvrability, increased speed, and four-winged laser cannons. With its detailed miniature, two upgrades, and six skilful new pilots that included the renowned Soontir Fel, the TIE Interceptor Expansion Pack creates exciting opportunities for all Imperial X-Wing players!

This is not a complete game experience. A copy of the X-Wing Miniatures Game Core Set is required to play.

TIE Interceptor Expansion Pack
TIE Interceptor Expansion Pack

Den andra vågen till Star Wars X-Wing Miniatures Game avslutas med en rejäl smällkramell, när vi får stifta bekantskap med TIE Interceptor. Ansedd som en av Imperiets kanske bästa rymdjaktskepp, är det således dags för ”Ögongloben” (eng. Eyeball) att ta plats på spelbordet. Introducerad i filmen Star Wars VI: Jedins Återkomst, deltog TIE Interceptors i Slaget om Endor, där de orsakade stora problem för Rebellerna. De kunde dock inte förhindra att Wedge Antilles och Lando Calrissian tog sig in i den andra Dödsstjärnan, och förstörde den. Som vanligt när det gäller Star Wars, så får man om man önskar veta mer, gräva sig ner i det numera nedlagda Expanded Universe (numera Star Wars Legends) eller leta ledtrådar i någon av de datorspel som gavs ut baserade på filmerna under 1980- och 1990-talet. Utvecklad av Imperiet före Slaget om Yavin, efter att man insett att Imperiets standard TIE fighters inte hade mycket att sätta emot Rebellernas X-wing och A-wingar. Precis som sin föregångare, var TIE Interceptorn en snabb och manöverduglig farkost, som var bättre beväpnad, men saknade skyddssköldar. Tillverkningen av TIE Interceptors hade dock inte kommit igång på allvar när händelserna i Star Wars IV: Stjärnornas Krig utspelas. Först vid tiden för Jedins Återkomst, och närmare bestämt Slaget om Endor, hade produktionen tagit fart på allvar. Trots detta var Kejsarens förhoppning att helt kunna ersätta de åldrande TIE fighters med de nya TIE Interceptors, var vid tiden för slaget långt ifrån infriade och utgjorde runt 20% av Imperiets jaktrymdskeppsstyrka. Det var främst elitformationer som Saber Squadron eller den 181:a eskadern o.s.v., som var fullt utrustade med TIE Interceptors. Efter Kejsarens död, fortsatte produktionen i en mindre skala, och för att öka farkosternas överlevnadschanser, så utrustades många av de kvarvarande TIE Interceptors med sköldar.
Med detta i tankarna, så är det nu dags att vända blickarna mot vad TIE Interceptor har att bjuda på, när det kommer till spelbordet. Med tanke på att farkosten ofta nämns i mycket positiva ordalag, så var förväntningarna ärligt talat rätt höga när jag öppnade förpackningen och plockade ut den lilla delikata modellen. För av omdömena att döma, så är detta en av de bästa farkosterna i hela spelet, i synnerhet för den som tänkt nyttja sig av Imperiets tjänster. Som vanligt så försöker jag använda mig av de engelska termerna i så stor utsträckning det går, och inte översätta dem till svenska. Den främsta orsaken till detta är att jag vill undvika mina hemsnickrade översättningar, och på så sätt undvika otydligheter om vilka egenskaper och uppgraderingar vi talar om.

Innehållet i TIE Interceptor Expansion Pack
Innehållet i TIE Interceptor Expansion Pack

I enligt med tidigare expansioner till Star Wars X-Wing Miniatures Game så är förstås modellen av farkosten expansionens stora stjärna, och så är förstås också fallet med denna. Precis som Imperiets tidigare farkoster tillhör inte TIE Interceptorn en av spelets mer färggranna pjäser, utan är målad i en sober mörkgråaktig färg. Detaljrikedomen är som vanligt av hög kvalité, och som vanligt passar modellen både på spelbordet och i bokhyllan. Jag har säkerligen sagt det till varenda farkost jag recenserat så här långt, men jag blir lika fascinerad varenda gång jag tar en titt i skåpet där jag förvarar modellerna. Geekfaktorn är enorm, och en av orsakerna till varför jag är så pass förtjust i detta spel.

Vid sidan av modellen, så följer som alltid en hög med pilotkort och Upgrade-kort med till expansionen, och TIE Interception Expansion Pack är inget undantag. I likhet med TIE Fighter Expansion Pack, så innehåller denna expansion sex (!) pilotkort, men bara tyvärr bara två Upgrade-kort. I likhet med tidigare expansioner, så finns där en tanke med vilka kort som återfinns i expansionen, men i detta fallet har Fantasy Flight Games, som jag kommer återkomma till, så medföljer det kanske bästa kortet för denna farkost. Men jag tänkte hålla er på halster ett litet tag till, så det får vi återvända till. Istället tänkte jag ta en närmare titt på själva farkosten, och vad som utmärker den mot andra farkoster som Imperiet kan tänkas använda på spelbordet.

Egenskaperna för en TIE Interceptor
Egenskaperna för en TIE Interceptor

Som jag skrev i inledningen, så var tanken med TIE Interceptorn, att den skulle ta upp kampen med bland annat Rebellalliansens A-Wing. Något som också avspeglas i dess Egenskaper och Manoeuvre Dial, för detta är en mycket snabb och manöverduglig farkost. I likhet med tidigare små farkoster till spelet, så har alla piloter samma egenskaper. Dess nära släktskap med TIE Fightern, märks också, då dess egenskaper är väldigt snarlika med tre i Attack Value, tre i Agility, tre i Hull och ingen Shield. Dess Action Bar ger dig möjlighet att använda Fokus, Barrell Roll, Boost samt Evade. Alla TIE Interceptors kan använda en Modification och Title, medan möjligheten att utrusta piloten med en Elite Talent, är begränsat till ett fåtal av piloterna. Som synes så påminner TIE Interceptorn väldigt mycket om TIE Fightern när det gäller dess egenskaper och – till stora delar – dess Action Bar. Den stora skillnaden mellan de två är att TIE Interceptorn har tre i Attack Value, och att du har möjlighet att använda Boost (för en beskrivning av Boost, så hänvisar jag till Millennium Falcon Expansion Pack) som din Action. Denna lilla skillnad skulle jag vilja påstå vara fundamental, och en av orsakerna till varför jag anser TIE Interceptorn vara en av spelets utan tvekan bästa farkoster. Ja, den är lika såbar som en TIE Fighter, och kan med lite otur för dig (och tur för din motståndare), slås ut av en olycklig träff. Men dess förmåga att använda såväl Boost som Barrell Roll, kommer göra det väldigt svårt för din motståndare att fånga den. Men dess valmöjligheter att ändra dess position på spelbordet kommer inte bara komma till nytta när det gäller dess defensiv, utan – kanske också viktigast – när det gäller dess offensiva egenskaper. Med tre i Attack Value, så kan en TIE Interceptor ställa till med långt mycket mer skada än en TIE Fighter, speciellt om du lyckas ta dig väldigt nära din motståndare.

 Manoeuvre Dial för en TIE Interceptor
Manoeuvre Dial för en TIE Interceptor

Att detta är en farkost som livnär sig på sin rörlighet, bekräftas av dess Manoeuvre Dial , som påminner väldigt mycket om den som återfinns hos Rebellalliansens A-Wing. Eftersom detta är en farkost som lever på sina snabbhet, så begränsas dess valmöjligheter att röra sig i hastighet ett, och här kan den bara göra en skarp sväng. I hastighet två och tre så har den alla tillgängliga förflyttningsalternativ, vilka alla är gröna för hastighet två och där endast förflyttningen rakt fram är grön för förflyttning i hastighet tre. För Hastighet fyra och fem så kan den bara flytta sig rakt fram, och där förflyttningen i hastighet fyra är grön. Vid sidan av dessa, så har även en TIE Interceptor möjligheten att göra en K-turn (som givetvis är röd) i hastighet tre och fem. En mycket bra Manoeuvre Dial, där man blir slagen på mållinjen av A-Wing, där även förflyttningen rakt fram i hastighet fem är grön. Detta uppvägs dock av att TIE Interceptorn har bättre beväpning, och vilket som är att föredra, är förstås helt personligt.

Pilotkort för Soontir Fel
Soontir Fel är kanske en av spelets bästa piloter

Med detta ur vägen, så tänkte jag ta en närmare titt på de Pilotkort som medföljer i expansionen, och här finns som vanligt en hel del av intresse. Först ut är kanske en av spelets utan tvekan bästa piloter, men som också avslöjar expansionens kanske främsta tillkortakommande. Men låt oss inte föregå allt, utan istället ta en närmare till på Soontir Fel, och vad han kan tänkas tillföra spelet. I likhet med övriga piloter i denna expansion, så är Soontir Fels en karaktär som inte medverkar i filmerna, utan härrör från det numera nedlagda Expanded Universe, vilket numera går under namnet Star Wars Legends. Baron Soontir Fels gör sin debut i serien Star Wars: X-Wing Rogue Squadron: In the Empire’s Service , vilket var en miniserie på sex serietidningar som gavs ut på slutet av 1990-talet. Sedan sin introduktion i Expanded Universe, har han sedan figurerat – dock främst i förbifarten – i ett flertal verk i både serie- och bokform. I likhet med sin corellianska landsman Han Solo, så sökte Soontir Fels till den Kejserliga Akademin, och fick efter en framgångsrik karriär som TIE Fighter-pilot, utnämnas till befälhavare för 181st Imperial Fighter Wing . Under Fels ledning, så förvandlades förbandet från ett av mängde av Kejserliga eskadrar, till en av Imperiets bästa och renderade i att han utnämndes till Baron av Imperiet. När Imperiet föll samman efter Slaget om Endor, så togs Fel tillfånga av den Nya Republiken, och valde då att byta sida. Tillsammans med sin svåger Wedge Antilles (Fel hade gift sig med skådespelerskan Wynssa Starflare , vilket visade sig vara Wedges syster. Hans karriär som pilot i Rogue Squadron blev dock kortlivad, då han togs tillfånga av Ysanne Isard och fördes till Storamiral Thrawn, och återupptog sin karriär inom Imperiet.
Nåväl, vad har då Fel att tillföra Imperiet i spelet? Tja, i likhet med alla namngivna piloter, så är Soontir Fel en Unique pilot, och har en Pilot Skill på 9. Vilket gör att han sällar sig till en mycket begränsad grupp piloter, som bland annat omfattar Han Solo och Darth Vader. Soontirs Upgrade Bar innehåller Title, Modification och Elite, han kostar 27 poäng om du vill ha honom i din styrka. Hans förmåga innerbär att ”When you receive a stress token, you may assign 1 focus token to your ship”.  Vilket ä ren grym förmåga, speciellt med tanke på att allt fler och fler vapen och förmågor orsakar Stress. Men nu kommer vi också till min främsta kritik mot TIE Interceptor Expansion Pack, för tyvärr så har Fantasy Flight Games gjort en tabbe och glömt att låta den Upgrade som skulle passat Soontir Fels förmåga som hand i handske. Nämligen Push the Limit, en förmåga som känns avsedd för Soontir och hans förmåga. Varför denna Upgrade inte finns med är oklart, speciellt som man i tidigare expansioner försökt funnit någon form av synergi mellan farkosterna, piloterna och Upgrads. Detta är givetvis en Upgrade som, med tanke på farkostens beskaffenheter och förmågor, borde funnits med. Men icke, och ville du som spelar Imperiet ha den, så var enda chansen att få tag i denna att köpa A-Wing Expansion Pack. Något som sedan åtgärdades när Fantasy Flight Games släppte Imperial Aces Expansion .

Pilotkort för Turr Phennir
Turr Phennir

Expansionens andra unika pilot är Turr Phennir , som också är hämtad från Expanded Universe. Phennir tjänstgjorde under Fel i 181. Imperial Fighter Wing, och blev desillusionerad över Imperiets ledare efter Slaget om Endor. I samband med enheten skickades till Brentaal IV inför ett förväntat angrepp från Den Nya Republiken, uppmanade Phennir sin befälhavare att lämna Imperiet och utropa sig till krigsherre. Efter att Fels togs tillfånga av Den Nya Republiken i samband med slaget om Brentaal IV , utsågs Phennir till ny befälhavare över 181. Imperial Fighter Wing.
I likhet med sin befälhavare är Turr Phennir en Unique Pilot, har en Pilot Skill på 7, och vars Upgrade Bar låter honom få tillgång till Title, Modification samt Elite. Phennir kostar 25 poäng och har en förmåga som låter honom ”After you perform an attack, you may perform a free boost or barrel roll”. Gratis Actions i Star Wars X-Wing Miniatures Game är aldrig fel, och Phennirs förmåga är sannerligen en mycket bra sådan. Med hjälp av sin förmåga kan Phennir, efter han gjort sin attack, förflytta sin farkost så att hans motståndare får svårare att träffa honom. Visst, det kommer till ett pris, men till skillnad från TIE Fighters, så är TIE Interceptors kapabla att klara sig på egen hand, och kan med fördel användas som flankskydd. Just Phennir är utomordentligt anpassad för denna roll, och kan bli en väldigt tuff motståndare att få tag i för motståndaren.

Pilotkort för Fel’s Wrat

Den tredje och sista unika piloten är ” Fel’s Wrat h”, vilket var det smeknamn som anropsnamnet DS-181-3 var känt under. Till skillnad från övriga piloter som är skapelser från Expanded Universe, så kan tydligen skymta DS-181-3 i samband med att Darth Vader anländer till Dödsstjärnan II i ”Star Wars – Episod 6: Jedins Återkomst”. I Expanded Universe så utvecklas alltså denna namnlösa karaktär till DS-181-3 , eller ”Fel’s Wrath”, vilken tjänstgjorde i 181st Imperial Fighter Group, där han agerade vingman till Soontir Fels.
Fel’s Wrath” har en Pilot Skill på 5, vars Upgrade Bar ger honom tillgång till Title och Modifications. Han kostar 23 poäng och har en förmåga som gör att ”When the number of Damage cards assigned to you equals or exceeds your hull value, you are not destroyed until the end of the Combat phase”. Av expansionens tre unika piloter, så är förmodligen “Fel’s Wraths” förmåga den sämsta. Inte nog med att han kostar 23 poäng, för att aktivera hans förmåga måste hans farkost förstöras, vilket sällan är bra. Visst, jag kan se situationer när det kan ha en poäng, men det känns ändå som det är alldeles för många omständigheter som måste klicka för att man ska få ut något av ”Fel’s Wrath”. Näh, det är inget som väcker mitt intresse, speciellt som expansionen redan bjudit på två piloter med riktigt, riktigt bra förmågor.

Pilotkort för Saber Squadron Pilot
Saber Squadron Pilot

Den första av de generiska piloterna är Saber Squadron Pilot , vilken har 4 i Pilot Skill, kostar 21 poäng och vars Upgrade Bar ger dig tillgång till Elite, Modification och Title. Precis som vanligt saknar Saber Squadron Pilot någon förmåga, och istället för man en liten kortare beskrivning av farkostens historia. I detta fall beskrivs att enheten var ”Led by Baron Soontir Fel, the pilots of Saber Squadron are among the Empire’s best. Their TIE interceptors are marked with red stripes to designate  pilots with at least ten confirmed kills”. Saber Squadron Pilot är, tycker jag, en tämligen habil pilot att använda, och är – avsaknaden av en förmåga trots allt – ett klart bättre alternativ än ”Fel’s Wrath”. Visst, ”Fel’s Wrath” har en bättre Pilot Skill, men kostar mer, och har en förmåga som innebär att du måste offra honom, utan att du riktigt kan räkna med att du får något för poängen du spenderat. Till skillnad från den nyligen nämnda piloten, så får du dessutom tillgång till en Elite Upgrade, vilket gör att du ytterligare möjligheter att förbättra piloten.

Pilotkort för Avenger Squadron Pilot
Avenger Squadron Pilot

Den andra generiska piloten är Avenger Squadron Pilot , vilken har en Pilot Skill på 3, kostar 20 poäng och har en Upgrade Bar som ger dig tillgång till Title och Modification. I likhet med tidigare generiska piloter, så saknar Avenger Squadron Pilot någon förmåga, och istället får vi ta del av lite information om förbandet eller farkosten. I detta fall så beskrivs farkosten som ”The finest mass-produced starfighter of its time, the TIE interceptor excels at dogfighting thanks to its heightened manoeuvrability and speed”. Inte så mycket att orda om, en habil generisk pilot, som ger dig ett billigt flankskydd.

Pilotkort för Alpha Squadron Pilot
Alpha Squadron Pilot

Den tredje och sista generiska piloten är Alpha Squadron Pilot , vilken har en Pilot Skill på 1, kostar 18 poäng och har en Upgrade Bar med Title och Modification. Precis som tidigare generiska piloter i denna expansion saknas den en förmåga, och vi bjuds istället på lite information om farkosten. I detta fall att ”Sienar Fleet Systems designed the TIE Interceptor with four wing-mounted laser cannons, easily allowing it to outgun its predecessors”. Med sina 18 poäng är den en poäng dyrare än A-Wingen, dess motsvarighet i Rebellernas flotta. Men till skillnad från A-Wing, så är som sagt TIE Interceptorn avsedd att klara sig på egen hand, och således mer prisvärd ur denna synvinkel. Men jag skulle nog ändå lägga några poäng på en pilot med högre Pilot Skill, då det fortfarande är en mycket skör farkost.

Med piloterna ur vägen är det dags att ta en titt på de Upgrades som medföljer i expansionen. I denna expansion medföljer två Upgrades, vilka som vi ska se, fungerar väldigt bra med TIE Interceptorn. Men som jag redan tidigare konstaterat så saknar denna expansion den Upgrade som kanske känns mest avsedd för denna farkost, och det är Push the Limit.

Daredevil
Daredevil (den gamla versionen)

Den första av de två Upgrade Cards som medföljer är Daredevil, vilket är unik för denna expansion. Daredevil är en Elite Upgrade och kostar tre poäng. Dess förmåga innebär att du som ” ACTION: Execute a white [ursprungligen var det en röd manöver, men detta ändrades alltså. Min amn.] (Left Turn 1) or (Right Turn 1) maneuver. Then, if you do not have the boost action icon, Roll 2 attack dice. Suffer any damage (hit) and critical damage (critical) rolled”. Känns lite som en mycket sämre variant av Push the Limit, speciellt som TIE Interceptorn har tillgång till Turns i hastighet 1. Känns som den passar bättre på en farkost som saknar denna manöver, men har tillgång till Boost, annars kan det bli en dyr affär.

Elusivness
Elusivness

Den andra och sista Upgraden är Elusiveness , som är en Elite Upgrade som kostar två poäng. Denna återfinns även i Millennium Falcon Expansion Pack, men känns inte som någon större hit. Den enda som kanske kan få nytta av den är Soontir Fels, men jag skulle hellre ha Push the Limit än den här.

Med det här så är det dags att summera TIE Interceptor Expansion, vilket jag tycker är en mycket prisvärd och bra expansion. Vi får en bunt intressanta och spännande piloter, där åtminstone två av dem har tillgång till potentiellt matchavgörande förmågor. Jag är också otroligt förtjust i själva farkosten, som är mycket snabb och manöverduglig. Visst, sett till dess maneuver dial, så är A-Wingen bättre, men jag rankar ändå TIE Interceptorn högre. Det är en farkost som utan tvekan klarar sig på egen hand, och som har några av Imperiets bästa piloter. Visst, den kanske inte är lika stryktålig som A-Wingen, men det kompenserar den med ett bättre Attack Value, något bättre unika piloter och förmågor. Prismässigt ligger de rätt lika, men jag tycker ändå TIE Interceptorn generellt sätt är mer prisvärda.
I likhet med övriga små farkosterna i de två första expansionerna till Star Wars X-Wing Miniatures Game, så är inlärningskurvan för hur man ska hantera en TIE Interceptor inte speciellt brant. Redan efter ett par rundor så har man fått bra koll på dess för- och nackdelar, och hur man bäst flyttar den på spelbordet. Det enda man får ha i åtanke är att TIE Interceptorn, i grund och botten bara är en upphottad TIE Fighter, och således lika ömtålig. Det är således ingen farkost som du kommer kunna vinna en uppgörelse head-to-head mot en motståndare, utan en farkost som angripa fienden där denne inte kan besvara din beskjutning, eller får svårt att träffa din TIE Interceptor.
Som jag redan varit inne på vid ett flertal tillfällen, så finns det en stor smolk i denna glädjebägare och det är avsaknaden av Push the Limit. Vilket är en Elite Upgrade som känns avsedd för TIE Interceptorn i allmänhet, och Soontir Fells i synnerhet. Varför Fantasy Flight Games, som vanligtvis brukar vara skicklig att para ihop sina piloter med Upgrade cardens, låter jag vara osagt. Nu ska man kanske inte klaga allt för mycket, till skillnad från många kortspel, där man aldrig vet vad man får för kort, så är det ingen hemlighet vilka kort som medföljer expansionerna till spelet. Nu rättade visserligen Fantasy Flight Games till problemet, men det tog tyvärr sin tid.

Med detta så tänkte jag avsluta denna recension, eftersom detta är den fjärde och sista farkosten i den andra vågen så kommer jag tackla den tredje vågen i nästa inlägg om spelet. Till dess ha det så bra, och tack för du tog din tid.