Designed by Corellian Engineering Corporation to resemble a bird in flight, the “hawk” series excels in its role as a personal transport. The HWK-290 Expansion Pack comes with one detailed miniature at 1/270 scale, a maneuver dial, all necessary tokens, six upgrades, and four pilots, including the renowned Kyle Katarn. Each HWK-290 provides a wide range of support options for your squad and can be outfitted with both a turret weapon and crew member.

This is not a complete game experience. A copy of the X-Wing Miniatures Game Core Set is required to play

HWK-290 Expansion Pack
HWK-290 Expansion Pack

Lagom till att den tredje delen i sequeltrilogin går upp på biograferna, så passar det väl kanske ganska bra med att vända blickarna till en galax långt, långt borta, och ta en titt på ytterligare en farkost till Star Wars X-Wing Miniatures Game (1st edition). Det har nu blivit dags för den tredje vågen av farkoster, och först ut av dessa är HWK-290. Om du ställer dig frågande till vart denna rovfågelliknande farkost hör hemma, så behöver du inte oroa dig, den är inte från filmerna, utan är hämtad från Expanded Universe. En slags alternativ värld utanför de officiella filmerna och tv-serierna, och vilken bestod av de berättelser som återfanns i såväl böcker, dataspel, rollspel, brädspel, kortspel och serietidningar, och varifrån flera piloter i spelet hämtats. I denna värld byggde man inte bara vidare på karaktärer från filmerna, utan introducerade även nya karaktärer. Tidsmässigt så sträcker sig berättelserna inom ramarna för Expanded Universe från tusentals år innan händelserna i filmerna, till långt efter händelserna i Jedins Återkomst (Star Wars Episod VI: Return of the Jedi).

Expanded Universe
Expanded Universe till Star Wars

Med den enorma mängd material som producerades genom åren, så blev snart Expanded Universe näst intill omöjlig att överblicka. Många av berättelserna gick dessutom stick i stäv med den officiella historien, och enligt uppgift ska George Lucas varit öppet missnöjd med flera storylines och karaktärer. När så Disney köpte Star Wars-franchiset, så valde de att lägga ner Expanded Universe. Disney valde istället att introducera en ny värld utanför filmerna, och det nedlagda Expanded Universe fick det nya officiellt klingande namnet Star Wars Legends. Något som initialt väckte en hel del kritik, och även om det emellanåt luftas viss kritik mot beslutet, så verkar den värsta kritikerstormen på senare år mattats av.

För egen del så fann jag beslutet trist, men också logiskt. Det som började i en relativt liten skala och var tänkt att expandera bakgrunden till karaktärerna i filmerna, förvandlades relativt snabbt till en nästan oöversiktlig mängd värld av karaktärer och parallellhandlingar, varav många motsägelsefulla och som sagt, stick i stäv med den officiella. Men nu ska vi kanske inte gräva oss ner allt för djupt i Expanded Universe, som jag kanske får återvända till i ett annat inlägg, utan istället koncentrera oss på HWK-290.

Denna farkost, som är den första ur Expanded Universe, introducerades i dataspelet Star Wars: Dark Fores, ett förstapersonskjutarspel som släpptes 1995, och vilket snabbt blev mycket populärt. 1997 kom uppföljaren Star Wars: Jedi Knight: Dark Forces II. Ombord på den specialutrustade Hwk-290 Mögliga Kråkan (Moldy Crow), så färdas Kyle Katarn en före detta Stormtroopern och hemlig agent för Imperiet, som har lämnat Imperiet och istället livnär sig som legosoldat för Rebellalliansen, tillsammans med  Jan Ors, en före detta medlem av terroristorganisationen Justice Action, och som i spelet är underrättelsetjänstofficer inom Rebellalliansen. Tidsmässigt utspelas handlingen i spelet mellan händelserna i filmen Stjärnornas Krig (Star Wars: Episode IV A New Hope).  Måste erkänna att mitt minne av Dark Forces, som jag inte spelat på tjugo år, är väldigt vaga, men jag har ett svagt minne av att jag gillade det då i alla fall. Frågan är hur pass bra det åldrats, och det är kanske bäst att låta bli att återuppta bekantskapen med det.

Moldy Crow
Den Mögliga Kråkan (Moldy Crow) är kanske den mest kända HWK-290

Nåväl, utvecklad av Corellian Engineering Corporation några decennier innan Slaget om Naboo, var HWK-290 tänkt att öppna dörren för en ny marknad åt företaget. Till skillnad från företagets mer kända YT-modell, så var den avsevärt mindre HWK-290 tänk att attrahera en exklusiv kundkrets som önskade ett mindre transportrymdskepp, som rika köpmän eller politiker. Produktionen av HWK-290 pågick i mindre serier ända fram till Klonkrigen, då skeppsvarven slog om till krigsfarkoster. Den drygt nio meter långa farkosten har en besättning på två man, kan ta upp till sex passagerare och en last på 75 ton. Dess rovfågelliknade utseende till trots, så var den inte avsedd för strid och saknade i originalutförande någon form av beväpning, utan förlitade sig på sin manöverduglighet och snabbhet. Hur pass mycket detta avspeglas i expansionen, återstår att se.

Med det tänkte jag avsluta den här långrandiga introduktionen, och ta en närmare titt på vad HWK-290 Expansion Pack kan tänkas tillföra på spelbordet. Som vanligt så försöker jag använda mig av de engelska termerna i så stor utsträckning det går, och inte översätta dem till svenska. Den främsta orsaken till detta är att jag vill undvika mina hemsnickrade översättningar, och på så sätt undvika otydligheter om vilka egenskaper och uppgraderingar vi talar om.

Som vanligt när det gäller de mindre farkosterna i spelet, så är HWK-290 Expansion Pack i form av en blisterförpackning, och vilken man får vara lite försiktig när man öppnar. För inte nog med att plasten är vass, modellen sitter riktigt rejält fast i plastformen. Har man lyckats få ut modellen utan att vare sig skära sig, eller förstöra modellen, så bjuds vi på en brunaktig skapelse. För till skillnad från de tidigare skeppen som varit avsedda för Rebellalliansen, så är HWK-290 inte i rött och vitt, utan en lätt gråaktig brun färg, med några orangea streck på vingarna. Men det lite tråkiga färgvalet till trots, så är kvalitén på modellen och målningen, som alltid när det gäller Fantasy Flights modeller till spelet av yttersta klass.

Innehållet i HWK-290 Expansion Pack
Som vanligt när det gäller Star Wars X-Wing Miniatures Game är expansionen full med godis

Min enda invändning av valet av modell, är väl kanske varför man valde att ge ut HWK-290. Det borde rimligen finns långt med välkända farkoster från Exapnded Universe än ett obskyrt transportrymdskepp, och vilket knappt figurerar i spelet och endast användes för att transportera Jan Ors och Kyle Katarn runt om i galaxen. Svaret på den frågan är troligtvis att Fantasy Flight Games valde att placera Lambda-Class Shuttle i den tredje vågen, och att man därför ansåg sig behöva en farkost med likvärdig uppgift på spelbordet. Rätt eller fel, det återstår att se.
Vid sidan av själva modellen, så medföljer fyra piloter (tre unika och en generisk), en Maneuver Dial, sex(!) stycken Upgrade-kort (två Turrets, tre Crews samt en Title), två referenskort (med regler rörande Modifications and Titles samt Ion Tokens) och en bunt med informationsbrickor. En fullmatad expansion, och det kan kanske behövas, för HWK-290 är lite annorlunda mot tidigare farkoster.

HWK-290 har kanske inte spelets mest skrämmande egenskaper
HWK-290 har kanske inte spelets mest skrämmande egenskaper

För till skillnad från tidigare farkoster i spelet, så var aldrig HWK-290 avsedd som stridsfarkost, utan som en renodlad transportfarkost. Något som också avspeglar sig i dess egenskaper och Maneuver Dial, vilka knappast kan anklagas för att vara några av spelets mer iögonfallande. En HWK-290 har ett i Attack, två i Agility, fyra i Hull och en Shield, det är således inte något man skickar in i smeten och köttar, utan försöker hålla utanför strid, även om den kan tåla en hel del. Något som även bekräftas av dess Maneuver Dial, som kanske är den svagaste hitintills. En HWK-290 kan göra förflyttning rakt fram samt Banks i hastighet ett, alla förflyttningsalternativ i hastighet två, samt rakt fram och Banks i hastighet tre och endast rakt fram i hastighet fyra. Den har bara fyra gröna alternativ (alla i hastighet ett och rakt fram i hastighet två) och tre röda (Banks i hastighet tre och rakt fram i hastighet fyra). Således lär inte en HWK-290 skaka av sig någon motståndare, och får kanske hoppas att dess – förmodligen mer lättmanövrerade – motståndare kör förbi den. Inte heller är det en farkost som ska dra på sig Stress, då det kan bli svårt att bli av med. Dessa Action Bar innehåller endast två alternativ, nämligen Focus och Target Lock, medan dess Upgrade Bar består av möjligheten att utrusta en HWK-290 med en Turret, en Crew, Modification och Title, medan det endast är Kyle Katarn och Jan Ors som kan utrustas med en Elite Talent. Som synes är HWK-290 vare sig speciellt välutrustad när det kommer till eldkraft, manöverduglighet eller möjlighet att specialutrustas. Så frågan är då varför den ska återfinnas på spelbordet? Tja, det är en giltig fråga faktiskt. Men som kanske bäst besvaras av de piloter som rattar farkosten, vilket leder oss till nästa sektion i recensionen, nämligen en närmare titt på de pilotkort som medföljer HWK-290 Expansion Pack.

Jan Ors
Jan Ors är den högst rankade piloten i expansionen

Först ut av piloterna är ingen annan än Jan Ors, vilken var pilot ombord på Moldy Crow, den farkost som användes i Dark Forces och transporterade henne och Kyle Katarn över galaxen. Denna före detta medlem i terroristorganisationen Justice Action Network, hoppade efter att ha försökt infiltrera Rebellalliansen, över till rebellerna och var sedan instrumental i att värva Kyle Katarn till alliansen. Efter Slaget om Endor började hon arbeta för Alpha Blue, en hemlig underrättelsetjänst som hon sedan blev chef för när Hiram Drayson lämnade organisationen och ledde den under kriget mot Yuuzhan Vong.

I spelet är Jan Ors en Unique Pilot med en Pilot Skill på 8, vilken vid sidan av farkostens normala Upgrades, även kan utrustas med en Elite Talent och kostar 25 poäng. Precis som de flesta unika piloter, så har Jan Ors en specialförmåga, vilken är att ”When another friendly ship at Range 1-3 is attacking, if you have no stress tokens, you may receive 1 stress token to allow that ship to roll 1 additional attack die”. Det dröjde således inte speciellt länge innan vi fick svar på vilken roll som HWK-290 är tänkt att fylla, nämligen som understödsfarkost. Rätt placerad kan Jan Ors bli en game changer, och förvandla en – förhållandevis – harmlös attack, till en förödande attack. Det ska dock påpekas att Ors förmåga inte kan användas på en uppföljande attack. Men det kommer till priset dels av en Stress-bricka, som det kan bli svårt att göra sig av med, samt en fjärdedel av dina poäng. Det är alltså en förmåga som otvivelaktigt är bra, men som kommer till ett högt pris, både bildligt och bokstavligt talat.

Kyle Katarn från datorspelet Dark Forces

Expansionens andra pilot är ingen annan än Kyle Katarn, vilken vi redan stiftat bekantskap med. Likt sin pilot Jan Ors, med vilken han senare blev romantiskt involverad med, så fortsatte Katarn sin karriär i den Nya Republiken, men inte i en direkt militär roll. Inte olikt många andra karaktärer i Expanded Universe, så upptäckte man att han hade kontakt med Kraften, och blev en Jedi. Efter kriget mot Yuuzhan Vong så fick han även en plats i det nyupprättade Jedirådet. I det här spelet så är Katarn en pilot med en Pilot Skill på 6, vilken vid sidan av HWK-290s sedvanliga Upgrades, även kan ta en Elite Upgrade och kostar 21 poäng. Hans specialförmåga låter honom ”At the start of the Combat phase, you may assign 1 of your focus tokens to another friendly ship at Range 1-3”. Återigen stärks bilden av HWK-290 som en understödsfarkost, men Katarns specialförmåga är intressant då den – som vi kommer se – har en viss synergi med några av de Upgrades och Title-kortet som medföljer i expansionen. Men även utan dessa, så är Katarns förmåga ruskigt bra, speciellt som den inte bara ger gratis Actions, den kostar inte dig en värdefull Action. Även om den kanske nödvändigtvis inte är lika direkt som Jan Ors, så är det en potentiellt viktig förmåga som inte kommer till en allt för hög kostnad. 

Roark Garnet
Roark Garnet är den tredje och sista unika pilot i expansionen

Expansionens tredje pilot är Roark Garnet, även han från Expanded Universe, och en av de tidigaste ägarna till Moldy Crow. Garnet introducerades i soloäventyret Regina Cayli, vilket publicerades i den första utgåvan av Star Wars: The Roleplaying Game, vilket även gavs ut på svenska i form av Stjärnornas Krig – Rollspelet av Äventyrsspel. I den svenska utgåvan har Roark av någon anledning bytt namn till Zork Garnet. Hur som helst, Roark (eller Zork) rattade Moldy Crow fram tills han syster Neena dödades och han fick ärva hennes fraktfartyg Dorian Discus och sålde den mögliga kråkan för att betala av ett lån till Grappa the Hutt. Tillsammans med en uppsjö av medhjälpare, bland annat Joh Yowza, Hawk Carrow och Nagraoao, så korsade han galaxen flera gånger i jakt på pengar och framgång.

I spelet så har Roark Garnet en Pilot Skill på 4, inte tillgång till några andra Upgrades än de som vanligtvis medföljer HWK-290 och kostar 19 poäng. Hans förmåga låter honom ”At the start of the Combat phase, chose 1 other friendly ship at Range 1-3. Until the end of the phase, treat that ship’s pilot skill value as 12”. Återigen en förmåga som stärker bilden av HWK-290 som en understödsfarkost, och som kanske inte slår lika hårt som de förmågor som Jan Ors och Kyle Katarn är behäftade med. Men, det är ändå en intressant förmåga, speciellt om man parar ihop den med en pilot med ett lågt värde i Pilot Skill, till exempel en Rookie Pilot från X-Wing Expansion Pack eller liknande, och i stora drag garantera att denna får skjuta först. Eftersom Garnets förmåga, likt de övriga unika piloterna, går att använda inom avstånd Ett till Tre, så behöver inte Garnet befinna sig rakt inne i smeten för att använda den. Priset känns väl även helt ok, och skänker dig möjlighet att utrusta din HWK-290 med någon form av beväpning.

Rebel Operative
Expansionens enda generiska pilot är Rebel Operative

Den fjärde och sista piloten som följer med i expansionen är den generiska Rebel Operative, vilket är ett samlingsnamn på allt från spioner till specialtrupper som genomförde allt från commandooperationer till att infiltrera Imperieinstallationer eller smuggla vapen och farkoster för Rebellalliansen. Rebel Operative har en Pilot Skill på 2, samt tillgång till de vanliga Upgrades för HWK-290 och kostar 16 poäng. I likhet med de flesta generiska piloter, så saknar Rebel Operative en specialförmåga, och vi får istället en kortare bakgrunds beskrivning för farkosten i fråga, i detta fall beskrivs att ”Designed after a bird in flight by Corellian Engineering Corporation, the ’hawk’ series excels in its role as a personal transport.” Som vanligt när det gäller generiska piloter, så är det ett billigt sätt att introducera farkosten i din styrka. Men till skillnad från tidigare farkoster, så är HWK-290 inte en helt oproblematisk farkost att plocka fram, och utan specialförmågorna, så saknar den i stora drag en betydelsefull roll på spelbordet. Dess styrka är väl i detta fall möjligheten att utrusta den med en Crew, som på något sätt berättigar dess existens på spelbordet.

Blaster Turret
Blaster Turret är ett intressant kanontorn

Med piloterna avklarade, så är det dags att vända blickarna mot de Upgrades som medföljer. Inte helt olikt tidigare expansioner, så innebär en ny våg en hög med nya kort, och HWK-290 är i detta sammanhang inget undantag. Först ut av dessa är Blaster Turret, vilket är den första två Turrets som medföljer expansionen. Med tanke på att farkostens Attack Value på 1, vilket för tillfället är det lägsta värdet för någon farkost hitintills i spelet, så är det kanske naturligt att man gett den några möjligheter att biffa upp anfallsförmågan för att på så sätt avskräcka potentiella angripare. Blaser Turret har ett Attack Value  på 3 och låter dig som en ”ATTACK (FOCUS): Spend 1 focus token to perform this attack against 1 ship (even a ship out side your firing arc)”, har en räckvidd på ett till två och kostar 4 poäng. Med tanke på den svaga beväpningen och Manuver Dial så är förstås Blaster Turret, trots att den är förhållandevis dyr, en tilltalande Upgrade att använda på sin HWK-290, speciellt som den går att skjuta i alla riktningar. Den kanske främsta invändningen är väl att man måste offra en Focus, men som vi ska se, så finns det sätt att få fler Focus-brickor, och på så sätt både kunna använda Kyle Katarns förmåga och Blaster Turret.

Ion Cannon Turret
Ion Cannon Turret

Det andra kanontornet som medföljer är Ion Cannon Turret, vilken vi även sett i Y-Wing Expansion Pack. Jag kommer således inte att kommentera den mer än att den kostar fem poäng, och försätter målet ur stridbart skick nästa runda om man får in en träff. Med tanke på att HWK-290, speciellt om man vill ha någon av de unika piloterna, är förhållandevis dyr med tanke på vad man får, så känns detta Turret som kanske inte det mest prisvärda. Men vid tiden för den här expansionen, så var Ion Cannon Turret den hitintills enda kanontornet i spelet.

Intelligence Agent
Intelligence Agent

Nästa kategori Upgrades landar inom Crew, och här bjuds vi tre stycken, varav några nya bekantskaper. Först ut är Intelligence Agent vilket är en ny Upgrade, vilken gör att du ”At the start of the Acitivation phase, chose 1 enemy ship at Range 1-2. You may look at that ship’s chosen maneuver”. Kortet som kostar en poäng, känns väl som de flesta kort i samma prisklass som något man kan kasta in i brist på annat när man sitter med en poäng över och inget annat att investera i. Är ett rätt situationsanpassad kort som inte riktigt kommer till sin rätt i denna expansion, men det finns några kombinationer med vilket det har en viss synergi, som till exempel Navigator. Riktigt varför det landade i denna expansion, speciellt som den saknar de kort som behövs för att få den att skina, är lite oklart.

Recon Specialist
Recon Specialist

Nästa kort i samlingen är Recon Specialist, och som synes finns det en viss synergi i vilken typ av kort vi talar om. Men till skillnad från det tidigare kortet, så finns här en viss synergi med de medföljande piloterna, speciellt Kyle Katarn. För Recon Specialist låter dig ”When you perform a focus action, assign 1 additional focus token to your ship”, och kostar tre poäng. Här har vi således en Upgrade med härlig synergi med Katarns förmåga, men också med den ovan nämnda Blaster Turret, som låter dig sitta med en Focus att dela ut och en att använda för att avfyra ditt Secondary Weapon. Visst kostnaden lär köra iväg, men det kanske det kan vara värd, speciellt som du kan plocka på dig fler än en Focus-bricka. Nu är det inte bara Katarn som kan tänkas få nytta av det här kortet, men det är en annan historia.

Saboteur
Saboteur

Den tredje och sista Crew-kortet i expansionen är Saboteur, vilket också är unikt för denna expansion. Saboteur kostar två poäng och låter dig göra en ”Action: Choose 1 enemy ship at Range 1 and roll 1 attack die. On a hit or critical result, choose 1 facedom Damage card assigned to that ship, and flip it faceup, and resolve it”. Återigen en väldigt situationsanpassad Update, som jag inte finner helt tillfreds med på en HWK-290. Visst, det kan fungera som en slags sista desperat aktion innan farkosten och dess besättning förvandlas till stjärnstoff, men för att få ut det mesta av denna så bör skeppet vara lite mer stridsdugligt. Speciellt som farkosten endast har en Crew, och att det finns långt bättre besättningsmän att använda sig av.

Den Mögliga Kråkan (Moldy Crow)
Den Mögliga Kråkan (Moldy Crow)

Med det har det blivit dags att ta en närmare titt på det sista kortet i expansionen, och ni har säkert gissat vilket det är. Precis, det är den Mögliga Kråkan, eller Modly Crow som den heter på originalspråk. Moldy Crow är ett unikt Title-kort som endast kan användas av ett HWK-290-rymdskepp och vilket kostar tre poäng. Dess förmåga gör att det ”During the End phase, do not remove unused focus tokens from your ship”. Även om alla fyra piloter i expansionen – och den kommande Most Wanted Expansion Pack – kan ha nytt av detta kort, så är det förstås avsett för att använda tillsammans med Kyle Katarn, och kanske Recon Specialist som grädde på moset. Synergin är kanske den bästa hitintills i spelet.

Med det är det dags att sammanfatta mina intryck av HWK-290 Expansion Pack, och avrunda recensionen. Precis som tidigare modeller, så håller själva modellen högsta klass. Jag gillar verkligen det rovdjursliknande utseendet, och även om jag kanske föredragit att man målat den i samma färg som Modly Crow, så gör sig modellen bra på spelbordet. Tyvärr är det dock en modell som sällan ser speciellt mycket speltid, utan mest får spendera tid i hyllan. För hur jag än vrider och vänder på det, så är det svårt att passa in HWK-290 på spelbordet för Rebellerna (hur HWK-290 gör sig i Scum & Villainy återkommer jag till).

För trots dess rovfågelliknande utseende, så saknar den offensiva krafter och dess direkt usla Manuever Dial gör det väldigt svårt att passa in den på spelbordet. Visst det inte ett helt hopplöst fall, de tre unika piloterna har bra specialförmågor och vilka alla lyfter fram farkostens roll som understöd till de övriga piloterna. Men det kan inte heller dölja dess brister, vilka förstärks av det faktum att den kräver vissa modifikationer för att klara sig där ute. Vilket otvivelaktigt gör att kostnaden för att ha en HWK-290 på spelbordet, snabbt skjuter i höjden. Även om den tål en del stryk, så har den svårt att freda sig, och det räcker med två eller tre olyckliga (eller lyckosamma) träffar för att den ska bli stjärnstoff tillsammans med sin pilot och besättning.  

Detta innebär att man som spelare verkligen måste planera dess rutt, dels så att den inte hamnar allt för långt bort från sina egna farkoster, men tillräckligt långt bort från din motståndares. Något som kan vara nog så svårt med tanke på dess rätt svaga Maneuver Dial, vilket också kan påverka övriga farkoster om de ska kunna få understöd från HWK-290. Detta innebär att HWK-290 inte är något för en nybörjare, då det krävs en hel del övning för att få skeppet att fungera på spelbordet. Speciellt som det innebär att du inte bara måste hålla den ifrån dina motståndare, utan även hålla den tillräckligt nära dina egna skepp för att den ska kunna användas. Med tanke på att många av Rebellernas farkoster ofta kombinerar styrka med snabbhet, kan det bli ett problem.

Trots att jag nyttjat den ett par gånger, så har jag fortfarande inte riktigt fått grepp om hur man bäst nyttjar den. Det är ett knepigt skepp att bemästra, men de gånger jag lyckats få till det i en eller två rundor, så har den verkligen fungerat som det varit tänkt. Andra gånger har den tämligen omgående hamnat i trångmål, och möjlighet att avstyra katastrofen, förvandlats till stjärnstoff.

Själva expansionen då? Tja, här tycker jag faktiskt Fantasy Flight Games överträffat sig själva. Visst, vissa av korten kanske inte nödvändigtvis är bäst ombord på en HWK-290, men man har verkligen ansträngt sig för att hitta en röd tråd i de piloter och Upgrades som följer med expansionen. Det blir tämligen rätt uppenbart vad HWK-290s syfte på spelbordet är, och det är förstås inte att skjuta ner motståndarna, utan att understödja de egna farkosterna. Något den kan tänkas göra, men inte utan problem. Vilket också innebär att det inte är en farkost du lär behöva fler än en av, vare sig i samlingen eller på spelbordet.

Med dessa ord så avrundar jag min recension av HWK-290 Expansion Pack. Nästa gång tänkte jag ta mig en titt på HWK-290s motsvarighet i Imperiet, nämligen Lambda-class Shuttle. Till dess, tack för att du tog din tid.

Källor:

Star Wars: Dark Forces
HWK-290 light freighter
Roark Garnet