While not as agile or fast as other TIE variants, the TIE bomber is capable of delivering an astonishing payload, and the TIE Bomber Expansion Pack carries enough firepower to destroy virtually any enemy target. Each TIE bomber is capable of carrying two torpedoes, two missiles, and one bomb. Accordingly, the expansion’s five upgrade cards present you with a wide array of armaments, including the punishing Proton Bombs. You’ll also find a striking miniature, a maneuver dial, all necessary tokens, and four talented new pilots.

This is not a complete game experience. A copy of the X-Wing Miniatures Game Core Set is required to play.

TIE Bomber Expansion Pack
TIE Bomber Expansion Pack

Så har det då blivit dags för att ta en närmare titt på TIE Bomber Expansion Pack, den tredje farkosten från den tredje vågen av farkoster till Fantasy Flight Games populära spel Star Wars X-Wing Miniatures Game som vi tar en titt på. TIE Bombern, eller snarare TIE/sa Bomber som dess egentligen beteckning lyder, introducera i filmen The Empire Strikes Back (Rymdimperiet Slår Tillbaka, 1980). Här medverkar den som snabbast i sekvensen när Han Solo, tätt förföljd av Imperiets styrkor, efter att ha flytt undan Imperiets invasion av isplaneten Hoth, tvingats tagit sin tillflykt till ett asteroidbälte och gömt sig i en grotta på en av asteroiderna. I ett försök att locka fram rebellerna, så ger Darth Vader order om att bomba de större asteroiderna och plockar därför fram sina TIE Bombers. Detta skulle tyvärr bli första och sista gången vi får se dessa farkoster, och således inneburit att denna farkost, utanför den snäva Star Wars-kretsen, är en obskyr och tämligen okänd farkost.
Utvecklad och tillverkad av Sienar Fleet System, så var TIE/sa – där sa står för ”surface assault” – tänkt att ersätta den åldrande TIE/gt starfighter. Tänkt att användas som Imperiets tunga vapenplattform, var dess primära uppgift att angripa markmål, men kunde även utrustas med missiler för att sättas in mot större rymdfarkoster. Vid sidan av sin huvuduppgift att användas som vapenplattform, tillverkade Sienar Fleet System flera olika varianter, bland annat en skyttelversion i form av TIE/Sh VIP Shuttle. Men oavsett uppgift, så är TIE Bombern – och alla dess varianter – en tyngre, och således mindre manöverduglig variant av den klassiska TIE-fightern. På grund av dess distinkta utseende och förhållandevis dåliga manöverduglighet, så fick farkosten smeknamnet ”Dupe” av Rebellalliansens jaktpiloter, som fann den ett enkelt mål.

TIE Bombers släpps lös i asteroidfältet i The Empire Strikes Back

Vid sidan av filmens värld, så har TIE/sa även letat sig in i såväl böckerna som spelens värld. Vilket för oss till dagens blogginlägg, för det är ju i denna miljö vi hittar TIE Bomber Expansion Pack, som nu alltså ska ge sig in i gröten på spelbordet. Vad kan man så förvänta sig av denna tunga och svårmanövrerade farkost, och hur står den i jämförelse med övriga farkoster? Tja, det är alltså det jag tänkte vi skulle ta en närmare titt på.
Som vanligt i dessa recensioner, så har jag valt att behålla de engelska termerna, för att undvika oklarheter och bespara er mina hemsnickrade översättningar. Även om det känns bittert, så är jag också pragmatisk och inser själv att fördelarna uppväger de eventuella nackdelarna med detta förfarande.

Innehållet i expansionen
Innehållet i expansionen

Precis som vanligt när det gäller Star Wars X-Wing Game, så består TIE Bomber Expansion Pack av en farkost, piloter, en bunt Upgrades och alla tänkbara brickor man kan tänka sig behöva för att kunna använda sin TIE Bomber på spelbordet. Till skillnad Lambda-class Shuttle Expansion Pack, så är detta en mindre farkost, och således kommer i en plastförpackning. Som vanligt i dessa fall, så sitter modellen rätt hårt fast i den obehagligt håda och vassa plasten. Modellen är som sig bör, av hög kvalitén, om än – precis som vanligt när det gäller Imperiets farkoster – kanske inte den mest färgglada. Men med sina två kabiner, en för piloten och en för bomber, missiler, eller vad man nu utrustar sin TIE Bomber med, så ser den ut som en TIE Fighter på anabola.

Egenskaper för en TIE Bomber
Egenskaper för en TIE Bomber

Nåväl, alla TIE Bombers har samma egenskaper, nämligen Två i Attack Value, Två i Agility, sex i Hull och inga Shields. Som synes så kompenserar TIE Bombern sin sämre Agility med ett högre värde i Hull än en normal TIE Fighter, och är således lite mer stryktålig än en normal TIE Fighter. Avsaknaden av Shields gör den dock relativt sårbar. Dess Action Bar speglar givetvis dess primära uppgift, och består av Focus, Target Lock och Barrel Roll. Avsaknaden av Evade, och dess sämre värde i Agility, gör gällande att detta inte är en farkost som ska återfinnas i främsta ledet. Här handlar det om egenskaper som kan användas offensivt, både för att använda Secondary Weapons, men också för att finmanövrera sig till ett bättre läge.
Att TIE Bombern är Imperiets vapenplattform, ser man kanske tydligast på dess Upgrade Bar, som är fylld till bredden. En TIE Bomber kan utrustas med två Torpedoes, två Missiles, en Bomb, en Modification, samt att några av piloterna har möjlighet att få en Elite Upgrade. Även om du förmodligen aldrig kommer ställa upp med en fullpackad TIE Bomber, kostnaden skulle bli astronomisk, så öppnar det ändå upp möjligheterna att skräddarsy din farkost beroende på omständigheterna. Ytterligare valmöjligheter för TIE Bombern, följer med i Imperial Veterans Expansion Pack, men vad som döljs där, är för ett senare blogginlägg.
Med en TIE Bomber, kan du flyga rakt i hastighet ett till fyra, där hastighet ett till tre är gröna, Banks i hastighet ett till tre, där hastighet två är grön, Hard Turns i hastighet två till tre, där hastighet två är röd och en K-Turn i hastighet fem, som givetvis är röd. Med tanke på att man får intrycket av att en TIE Bomber inte är en speciellt manöverdulig farkost, så tycker jag ändå dess Maneuver Dial är klart godkänd. Visst, det är kanske inte läge att ge sig i kast med att försöka sätta efter de mer manöverdugliga farkosterna, men den kan onekligen freda sig hyfsat. En kanske fördelaktig taktik är att överlåt flygstriderna till dina TIE Fighters, TIE Interceptors o.s.v., och låt istället din TIE Bomber ge sig på de större och mindre rörliga farkosterna med Missiles eller Torpedoes.

I likhet med de flesta av expansionerna till Star Wars X-Wing Miniatures Game, så medföljer det fyra piloter, i denna expansion utgörs dessa av två unika, och två generiska. Som vanligt har Fantasy Flight Games fått gräva sig ner rejält i Star Wars-loren för att hitta piloter till denna expansion, och få av dessa har figurerat i filmerna annat än som anonyma piloter i den Kejserliga Flottan.

Pilotkort för Major Rhymer
Pilotkort för Major Rhymer

Först ut av de unika piloterna är Major Rhymer, vilken precis som många andra obskyra piloter i spelet, inte förekommer i filmerna. Istället får man gräva djupt i Expanded Universe, eller Star Wars Legends som numera kallas, innan man hittar något om majoren. Som medlem i Scimitar Squadron, deltog han i slaget om Endor och medverkade i evakueringen av den andra Dödsstjärnan efter att Wedge och Lando Calrissian, sprängt den. Nåväl, Major Rhymer har en Pilot Skill på 7, kan ta en Elite Upgrade och kostar 26 poäng. Hans förmåga består i att han kan “When attacking with a secondary weapon, you may increase or decrease the weapon range by 1 to a limit of Range 1-3”. På vilken annan farkost än TIE Bomber, så hade jag bokstavligen slagit frivolter av att få en pilot med denna förmåga. Nu blir det istället lite av ett antiklimax, för även om det är fantastisk förmåga, så uppvägs den med råge av priset för Major Rhymer och att han behöver utrustas med antingen Torpedoes eller Missiles. Risken är således att man blir sittande med en väldigt kostsam farkost, som inte bara kommer vara ett prioriterat mål för din motståndare, utan även vara sårbar för attacker och ha svårt att freda sig från angrepp. Även om jag inte på något sätt vill avskriva Major Rhymer, så är det ändå svårt att plocka in honom i ett vanligt scenario med 100 poäng, oavsett hans smått otroliga förmåga. Men om spelar Epic Battles, det vill säga med de största farkosterna, då är förstås Major Rhymer ett mycket tilltalande alternativ.

Pilotkort för Captain Jonus
Pilotkort för Captain Jonus

 Den andra unika piloten än Captain Jonus, vilken i likhet med majoren, är hämtad från Expanded Universe. Efter att ha medverkat i slaget om Hoth, utmärkte han sig i striderna mot Rebellalliansen och deltog även han i slaget om Endor. Precis som den ovan nämnda majoren, sattes han in för att evakuera personal från den Dödsstjärnan II, och sägs vara en av de sista som lämnade den. Han har en Pilot Skill på 6, kan utrustas med en Elite Upgrade och kostar 22 poäng. Hans förmåga består av att “When another friendly ship at Range 1 attacks with a secondary weapon, it may reroll up to 2 attack dice”. Medan jag har svårt att se Major Rhymer på – åtminstone min del av – spelbordet i ett normalt spel, så kan jag mycket väl tänka mig Captain Jonus. Visst, det är kanske inte mitt första val, men i formation med andra TIE Bombers, eller andra farkoster som förlitar sig på sin Secondary Armament, så kan han bli ett effektivt understödsvapen åt sina medfarkoster. Nackdelen är förstås kostnaden, och att Imperiet inte – åtminstone hitintills – är allt för bortskämda med farkoster som använder sig av Secondary Armament.

Gamma Squadron Pilot
Gamma Squadron Pilot

Den första av de två generiska piloterna är Gamma Squadron Pilot, som har en Pilot Skil på 4, och kostar 18 poäng. Precis som vanligt, så saknar denna generiska pilot möjligheten att utrustas med en Elite Upgrade och någon unik förmåga. Istället får veta att “While not as agile or fast as other TIE variants, TIE bombers can carry enough firepower to destroy virtually any enemy target”. Får väl klassas som en helt prisvärd generisk pilot, med ett hyfsat värde i sin Pilot Skill och som inte kostar allt för mycket. Med tanke på alla valmöjligheter du har med en TIE Bomber, så är detta onekligen ett gångbart alternativ i ett standardspel.

Scimitar Squadron Pilot
Scimitar Squadron Pilot

Den andra generiska piloten, är Scimitar Squadron Pilot, som har en Pilot Skill på 2, och kostar 16 poäng. Inte helt oväntat saknar den både Elite Upgrade och en unik förmåga. Istället får vi veta att “The onboard targeting computer is extremely precise, allowing a TIE bomber to pinpoint its target while avoiding collateral damage to the surrounding area”. I övrigt så är dessa TIE Bombers precis lika som de som rattas av de unika piloterna. Om man nu ska satsa på en TIE Bomber i ett standardspel, så känns det väl rätt troligt att det förmodligen kommer utgöras av de generiska piloterna. Scimitar Squadron Pilot känns ändå som ett hyfsat habilt alternativ, även om jag kanske tycker att Gamma Squadron Pilot känns mer prisvärd. Men den kostar två poäng mindre, och det kan eventuellt göra den klart mer gångbar.

Med piloterna avklarade, så är det dags att ta en närmare titt på de kort som medföljer i expansionen. Som vanligt så tänker jag inte gå in närmare på kort som finns med i andra expansioner, annat än att titta på hur väl de fungerar med TIE Bombern. Med i expansionen finns fem kort, en Elite Upgrade, en Torpedo, en Missile och två Bombs.

Adrenaline Rush
Adrenaline Rush

Det första kortet är en ny Elite Upgrade, nämligen Adrenaline Rush. Detta kort kostar en poäng och låter dig “When you reveal a red maneuver, you may discard this card to treat that maneuver as a white maneuver until the end of the Activation Phase”. Även om dess Maneuver Dial inte är överhopad med röda förflyttningsalternativ, så är detta onekligen ett klart gångbart kort, som förenklar dina möjligheter att placera din TIE Bomber i en fördelaktig position för att placera ut en bomb eller ett angrepp med en torped eller missil. Visst, det finns gott om andra piloter som också kan nyttja denna, men rättanvänd så känns detta som ett gångbart alternativ. Väl värt att påpeka, är dock att de två generiska piloterna, inte kan nyttja den Upgrade, eftersom de saknar möjligheten att utrustas med Elite Upgrades.

Advanced Proton Torpedoes
Advanced Proton Torpedoes

Nästa kort är Advanced Proton Torpedo, som är ny för denna våg, och även återfinns i B-Wing Expansion Pack. Till en kostnad av sex poäng, får du en Torpedo som har ett Attack Value på 5, kan endast användas inom avstånd 1, och som “ATTACK [TARGET LOCK]: Spend your target lock and discard this card to perform this attack. You may change up to 3 of your blank results to focus results”. Känns otvivelaktigt som ett kort avsedd specifikt för Major Rhymer, eftersom han kan justera avståndet och således öka räckvidden till att även omfatta avstånd 2. Nackdelen är förstås kostnaden, Major Rhymer utrustad med Advanced Proton Torpedo kostar 31 poäng, lite mer än en tredjedel av din totala poäng i ett standarspel. Men med detta sagt, det är ett grymt kort, och som har ännu bättre synergi med andra piloter.

Assault Missiles
Assault Missiles

Nästa kort, Assault Missile, har vi sett tidigare, bland annat i Millennium Falcon Expansion Pack. Den kostar fem poäng, har ett Attack Value på 4, kan användas inom avstånd 2 till 3 och låter dig som “Attack [Target Lock]: Spend your target lock and discard this card to perform this attack. If this attack hits, each other ship at Range 1 of the defender suffers 1 damage”. Återigen ett kort, som om det inte var för kostnaden, känns som avsett för att nyttjas av Major Rhymes, som även kan nyttja den inom avstånd 1. Men återigen, det är det här med kostnaden. Kanske är ett bättre alternativ, åtminstone i ett standardspel, att utrusta en av de generiska piloterna med.

Proton Bombs
Proton Bombs

Den första av de två bomberna är Proton Bomb, som gör sin debut i denna expansion. Den kostar fem poäng, och “When you reveal your maneuver dial, you may discard this card to drop 1 proton bomb token. This token detonates at the end of the Activation Phase”. När en Proton Bomb exploderar, så ger den 1 Faceup Damage Card till alla skepp inom avstånd 1 från bombbrickan, som sedan plockas bort från spelet. Precis som alla bomber, så är det onekligen en mäktig effekt. Nackdelen är som vanligt kostnaden, men detta uppvägs av att den kan ställa till med mycket skada. Som alla Bombs, så ställer det dock vissa krav på spelaren som använder den, då skadorna även drabbar de egna farkosterna. Nackdelen är förstås kostnaden, speciellt på de unika piloterna, och något som kanske fungerar bättre med de generiska.

Seismic Charge
Seismic Charge

Den andra bomben, Seismic Charges, har vi sett tidigare i Slave 1 Expansion Pack. Den kostar två poäng, och mekaniken är den samma som för Proton Bomb. När bomben exploderar i slutet av Activation Phase, så ger den alla inom avstånd ett, en Damage. Med tanke på att TIE Bombers är förhållandevis dyra farkoster, speciellt om du vill använda någon av de unika piloterna, så är detta kanske en gångbar, och prisvärd, bomb att investera i. Givet den är inte lika effektfull som Proton Bomb, men kan ändå skapa oreda på spelbordet när motståndaren tvingas använda olika sätt för att undvika bomben.

Vad ska man då säga om TIE-Bombern, har den en given plats på spelbordet? Mitt svar på den frågan, får nog utan tvekan bli ett utdraget nja. Den ger visserligen Imperiet tillgång till en farkost som kan användas som vapenplattform, vilket förstås är tacksamt då det ger möjlighet att använda en rad Secondary Weapons som Imperiet inte haft tillgång till, men också att den tål en hel del stryk. Samtidigt så uppvägs detta av kostnaden, åtminstone om du vill använda en unik pilot, och att det är i grund och botten en uppbiffad TIE Fighter med sämre Agility. Kombinationen av att vara en dyr, och i grunden rätt sårbar farkost, ligger den otvivelaktigt i fatet. Speciellt för en sida, som åtminstone hitintills, byggt sin strategi på många – och billiga – farkoster, sockrat med några dyrare unika piloter.
Den billigare piloten kostar 16 poäng, vilket är i paritet med Backstabber från TIE Fighter Expansion Pack, men kräver en eller två Upgrades för att tillföra något till spelbordet. Ett annat problem är förstås också att Fantasy Flight Games, nu även introducerat en rad nya – och bättre – vapenplattformar till Imperiet. Ett annat problem, vilket förstås inte är unikt för TIE Bombern, är att när den väl avfyrat alla sina Secondary Weapons, så måste den förlita sig på sin Primary Weapon. Vilket, med ett Attack Value på 2, inte är spelets mest fruktade. Även om Fantasy Flight Games försökt rätta till denna brist, så är det ändå ett problem. Speciellt som TIE Bombern är dyr, och att de två generiska piloterna, om de ska motivera sin närvaro på spelbordet, måste utrustas med Upgrades och Secondary Weapons, gör den ännu dyrare.

Det kan således bli svårt för TIE Bombern att riktigt finna sin plats på spelbordet, och om du nu inte tänkt spela många Epic Games, där du har tillgång till mer än 100 poäng att röra dig med, så lär nog du inte behöva mer än en TIE Bomber i din samling. Om ens det. För fler än en lär du knappast ha poäng, eller möjlighet att klämma in i din styrka. Någon svärm av TIE Bombers ett standardspel, lär inte hända. Vilket är lite synd, för det är ändå – ur min synvinkel åtminstone – en klassisk farkost från Star Wars-världen.

Källor:
TIE/saBomber
TIE Bomber Expansion Pack
Rhymer
Jonus